Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

tweet twiit

25 Disember 2010

Terkenang Zaman Remajaku


Dah nak masuk 3 hari Fakir bercuti termasuk cuti umum perayaan hari natal, cuti tahunan yang berbaki 8 hari. Yang dapat diambil hanya 2 hari. 4 hari lagi "carry forward" ke tahun hadapan. Selebihnya hangus lah agaknya, apakan tidak kerja yang semakin hari semakin memaksa komitmen yang tidak mengenal masa. Hidup sebagai pekerja bawahan ini tidak memberikan ruang untuk "menentang" atau memprotes apa yang dirasakan tidak kena pada tempatnya, pun begitu Fakir tidaklah mahu menjadi "yes man" setiap waktu. Ada masanya jika Fakir rasa pandangan dan pendirian Fakir ini adalah benar maka insyaAllah Fakir akan mempertahankan habis-habisan dengan cara dan saluran yang bersesuaian. Walaupun begitu pendirian Fakir, tidak juga Fakir ini boleh dianggap penderhaka kerana Fakir seorang Melayu yang berpegang pada tatasusila dan kesopanan. Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah.

Dalam masa bercuti ini, Fakir dengan penyakit yang ada pada tubuh ini terkadang terasa amat lesu dan keletihan dan adakalanya rasa sihat dan sempat pula bermain "playstation" dengan anak-anak. Cuma kadang-kadang pula syaitan merasuk fikiran dan merasakan tidak kuat melawan penyakit yang datang. Isteri Fakir sedar akan semangat yang tidak kuat yang adakalanya terpamir pada diri Fakir. Seperti celoteh yang lalu, sesungguhnya sekali lagi Fakir nyatakan diabetes merupakan penyakit yang paling Fakir geruni sejak dari usia muda lagi. Apakan tidak sejarah keluarga Fakir yang rata-ratanya memang pengidap penyakit tersebut. Dapat dilihat dengan mata kepala sendiri betapa deritanya bila tidak benar-benar mengawal dan mengikut arahan doktor, maka ianya pasti akan berlarutan kepada penyakit lain seperti buah pinggang pula. Akhirnya Fakir sendiri terjebak dengan penyakit yang paling digeruni itu atas kesilapan sendiri. Atas kegerunan tersebutlah membuatkan Fakir ada masanya seakan putus semangat. Apa yang paling penting ialah belajar meredhai ketentuan Allah, mengucapkannya mudah namun untuk mempraktikkannya perlukan kekuatan. Itulah yang sedang Fakir usahakan sehingga ke hari ini. Beringatlah saudaraku semua, dalam keasyikan kita dalam menikmati juadah tanpa kita sedari sesuatu yang sangat bahaya sedang menanti dengan buasnya untuk menyerang dan membaham kesihatan kita.

Baiklah kita lupakan tentang diabetes, sebenarnya Fakir sejak dua menjak ni  entah kenapa terimbau kembali di zaman remaja terutamanya di zaman persekolahan. Teringat pada kawan-kawan sehati sejiwa, rapat bagaikan saudara sendiri.Sama-sama mengayuh basikal lepas waktu persekolahan pergi ke pekan membeli kaset-kaset rock Inggeris seperti Def Leppard, Motley Crue dan sebagainya (masa tu era rock menjulang-julang kegemilangannya), minum air asam dan air batu campur di gerai mamak Saleh yang cukup popular dikalangan budak-budak sekolah pada masa itu. Punya minat yang sama dalam seni beladiri, tidak cukup dengan silat,belajar pula Tae Kwan Do, Karate Do dan Muaythai...walaupun hangat-hangat tahi ayam. Tidak kemana perginya sekadar dipinggiran sahaja. Akan tetapi dikala itu semuanya indah belaka.Kumpulan rakan-rakan kami tidak menganggu orang malah tidak pula mendatangkan kemarahan orang kerana kami hanya buat hal sendiri.

Kami selalu berkumpul selepas sekolah menjelang petang di suatu tempat lapang berhampiran bukit (kini sudah dipenuhi dengan kawasan perumahan) yang kami gelarkan sebagai "tempat menanti". Sungguh indah dan sungguh seronok dikala itu. Adakalanya pula selepas belajar silat maka lepak pula di rumah kawan untuk menghiburkan hati sambil menyanyi dan bermain gitar (bagi rakan yang tahu memetik gitar). Lepas itu baru pulang mengayuh basikal merentasi pekan kecil untuk pulang ke rumah. Walaupun begitu kami tetap patuh pada arahan kedua orang tua agar tidak melebihi jam 12 untuk berada di rumah. Agaknya dengan tetapan waktu sebegitu emak dan ayah boleh mengawasi dan mengagak bahawa kami ini dalam masalah atau sebaliknya jika tidak pulang pada masa yang ditetapkan itu. Setelah punya anak-anak sendiri baru tersedar bahawa peraturan sebegitu amat berguna.

Bahaya pun agak berkurangan dikala itu. Kejadian bunuh pula setahun sekali pun payah didengar akan tetapi seandainya terjadi pasti ianya sebuah berita yang amat menggemparkan.Pecah rumah,ragut dan jenayah rogol ada terjadi tetapi amat jarang berlaku. Anak-anak muda dikala itu pun ada yang menjadi penagih dadah dan sebagainya tetapi peratusannya amat kecil. Contohnya istilah rempit juga tidak pernah ada di zaman itu. Kini anak-anak muda terasa gah apabila mampu menjadi mat rempit, bohsia atau bohjan, menjadi ahli kumpulan gelap, ajaran sesat seperti blackmetal dan sebagainya. Merasa cukup berbangga dan cukup hebat seandainya melakukan zina, ragut, pakar berjudi, minum arak, berlumba haram dan segala macam kemungkaran yang disanjung tinggi apabila dilakukan. Semua perbuatan yang akan meruntuhkan moral bangsa dan menghasilkan generasi yang rosak akhlak dimasa hadapan telah dihasilkan pada hari ini.

Zaman terasa begitu cepat berlalu, sedar tak sedar usia dah memasuki waktu asar. Ada diantara kawan-kawan Fakir yang telah meninggal dunia dan tak kurang juga yang hilang dan senyap tanpa berita. Di hati begitu teringin untuk bertemu dengan kawan-kawan lama diwaktu zaman persekolahan dulu. Namun agak sukar untuk menghubungi lantaran apabila masing-masing sudah berkeluarga maka khabar berita kian lenyap begitu saja......




21 Disember 2010

Open Your Eyes - Maher Zain


  Munsyid : Maher Zain

Open Your Eyes
Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let's start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah.. 

16 Disember 2010

Ketepikanlah Bongkak Yang Ada Padamu


Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:
 “Orang yang sombong, keras kepala dan takbur, akan dikumpulkan pada hari kiamat, dalam bentuk semut yang kecil, yang dipijak mereka oleh manusia, kerana hinanya mereka pada Allah.” 
(Diriwayatkan oleh Al-Bazzar dari Abu Hurairah)


Sejak akhir-akhir ini Fakir asyik berdepan dengan sekumpulan orang-orang yang bongkaknya melampaui batas, orang-orang yang sombong yang senantiasa merasakan diri merekalah yang terbaik dan diri merekalah yang terhebat. Kepala sentiasa pula mendongak ke atas tanpa sekalipun menjengok ke bawah dimana dia berpijak...apatah lagi untuk menyedari bahawa tanah yang dipijaknya itulah pula dia akan disemadikan suatu ketika nanti. Sengaja Fakir letakkan dipermulaan celoteh ini sebuah hadis nabi SAW agar ianya menjadi batu sempadan buat kita agar tidak perlu menjadi bongkak kerana sesungguhnya yang sombong dan bongkak di atas muka bumi Allah ini sebenarnya akan tetap menjadi sehina-hinanya manusia di sisi Allah SWT.

“Tidak akan masuk neraka, orang yang di dalam hatinya ada seberat sebiji sawi darinya iman, dan tidak akan masuk syurga yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi darinya sombong.” (Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)


Kalau merasakan tidak cukup kuat dengan satu hadis maka nah bacalah sebuah hadis lagi..dan renung sedalam-dalamnya kedalam sanubari apakah sudah luntur sifat bongkak tersebut atau sudah terkedu dan mula menyedari kesilapan diri yang pernah menjadi sombong dan bongkak..maka pertanda yang amat baik telah berputik tetapi seandainya hati tetap membatu dan tidak ada perasaan atau tersentak dengan amaran dalam hadis-hadis tersebut ternyatalah kita ini benar-benar sudah menjadi "super arrogant" yang sentiasa perasan diri sendiri sentiasa sempurna dan hebat dari orang lain.

SOMBONG bererti terasa kelebihan dan kehebatan yang ada pada diri sendiri, kemudian ditambah dengan sifat suka menghina dan merendahkan orang lain. Orang sombong memandang rendah manusia lain kerana berasakan sesuatu kelebihan yang ada pada diri mereka. Kategori yang selalu Fakir jumpa di akhir-akhir ini ditempat kerja, dalam pergaulan teman-teman dan memasang telinga di kedai-kedai, semuanya jenis macam apa yang tersebut di atas.

Jadi apalah bezanya dengan sejarah sombongnya Iblis yang enggan sujud kepada Nabi Adam. Tidak cukup dengan kesombongannya kepada Allah, lalu ia menempelak: “Mana bisa aku bersujud kepada manusia, kerana aku dijadikan dari api yang mulia, sedangkan Adam dijadikan dari tanah yang hina."

Beringatlah walau sejenak bahawa pangkat, kuasa, kekayaan, kecantikan, kesihatan, kedudukan, ilmu yang dirasakan dah cukup tinggi, terasa lebih alim serta soleh dari orang lain dan kepandaian adalah satu amanah yang akan dipersoalkan di akhirat nanti. Apakah segala nikmat ini menambah amal kebajikan dan sedekah jariah kita? Atau semakin banyak dosa dan maksiat yang kita lakukan sehingga tiada insan yang mendapat manfaat daripada kurniaan Allah SWT tersebut?

Berlainan taraf dan berbeza kedudukan perlu difahami sebagai ujian Allah SWT atas nikmat yang diberi. Memandang hina orang bawahan, merasa jijik bergaul dengan golongan tidak setaraf, merasa terganggu dengan kehadiran orang kurang upaya dan meluat melayan orang sakit adalah ciri-ciri sikap bongkak sombong yang ditegah oleh Islam. . Sesungguhnya kesombongan dan ketakburan yang kita zahirkan tidak akan membawa kita menjadi lebih hebat dan nikmat yang berkekalan. Segalanya hanyalah pinjaman sementara dan akhirnya kita akan kembali kepada Allah SWT berbekalkan amal kebajikan semata-mata. Terfikir juga bahawa ahli bongkak dan sombong ini terlupakah akan balasan malah azab dari Allah yang bakal diterima?

Islam mengajarkan penganutnya akan erti kasih sayang, hormat-menghormati dan saling membantu sebagai satu ikatan sosial. Tanpa ikatan ini kekuatan ummah akan goyah dan kelangsungan ummah juga akan turut musnah. Rasulullah dan para sahabat baginda dan para wali yang hebat dan ternama pun tidak pernah mengajar manusia untuk bongkak akan tetapi mendidik agar menjadi insan yang zuhud. Jadi apa bezanya orang yang sombong dan bongkak dengan bangsa laknatullah Yahudi Zionis yang sememangnya jelas dinyatakan di dalam kitab suci Al Qur'an bahawa memang mereka itu suatu kaum yang amat sombong dan bongkak...fikirlah sekali lagi sedalam-dalamnya.


Kalau tidak cukup dengan hadis di atas maka renunglah pula ayat al Qur'an yang tertera dipengakhiran celoteh ini dan marilah bersama-sama pula kita menilai letak duduk diri kita ini....

DAN janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri. (Luqman: 18)


10 Disember 2010

PESANAN ISTERI UNTUK SUAMI YANG DISAYANG..



1. Selalulah menghargai usaha penat lelah isteri, terutama isteri yg bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yg diterima daripada  isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jgn sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan ibu anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih daripada ibu anda.

4. JANGAN DEMAND SEKS SEKIRANYA ISTERI TAK ADA MOOD ATAU LETIH. AGAMA SURUH KAHWIN BUKAN SEMATA-MATA UNTUK PENUHI NAFSU SYAHWAT SAJA.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih daripada suami juga. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing-berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sesekali duduk tersandar depan TV atau relaks-relaks sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dan sebagainya. Berbulu dan sayu hati isteri bila tak cukup tangan nak menguruskan rumah tangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri. Jangan bedal semuanya sampai giliran isteri tinggal ekor ikan sekerat, janggut sotong, ekor tauge semata-mata.

8. Kalau nak ajak kawan ke rumah, beritahu isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang sedap-sedap dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi segera saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)

9. Jangan sesekali menyakat isteri tentang saiz badannya yang sihat atau semakin melidi. Tengok badan sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Hairan ya, masa bercinta dulu kenapa boleh saja kawal kentut..?

11. Hormatilah ibu bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumah tangga. Sekali atau berkali-kali kala tolonglah membeli minyak masak, bawang, lada, sayur dan sebagainya.

13. JAGALAH MARUAH ANDA SEBAGAI SUAMI DAN LELAKI. SELAGI BOLEH, JANGAN BEBANKAN ISTERI DENGAN MASALAH KEWANGAN ANDA. SELALUNYA PEREMPUAN NI SEMAKIN SUAMI "DEGIL" TAK NAK MINTA PERTOLONGAN, SELAGI ITULAH DIA RELA NAK TOLONG (LAINLAH KALAU ANDA KAHWIN DENGAN PEREMPUAN KEDEKUT).

14. JANGAN BERSEPAH DAN BERSIKAP PENGOTOR. DAH BUKA BAJU, LETAKKAN DALAM BAKUL BAJU KOTOR, DAH CUNGKIL GIGI, BUANGLAH DALAM BAKUL SAMPAH, BILA DAH GUNA UBAT GIGI, BUBUH BALIK PENUTUPNYA, DAH AMBIL SESUATU BARANG, SIMPAN BALIK DI TEMPAT ASAL. SUSAH SANGAT KE NAK BUAT MACAM TU? SEMUA NAK KENA AJAR KE?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Mereka pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17. JANGAN MAIN KAYU TIGA. MAIN LAIN LAGI TAK BOLEH. KALAU ISTERI ANDA YANG BUAT, TENTU ANDA TAK BOLEH NAK BERTOLAK ANSUR. JADI MENGAPA ISTERI ANDA KENA BERTOLAK ANSUR KALAU ANDA BUAT..?

18. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

19. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumah tangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali.

20. Jangan buat tak tahu kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu pujuk, pujuk. Hati orang perempuan ni sensitif. Kalau isteri rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi barah kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja. Kalau mereka semua pakat mogok, anda juga yang rugi!


PETIKAN RENCANA
SUMBER MW JAN 06

09 Disember 2010

Beliefs in Islam


There are six things that every muslim should believe in (also known as the Six Articles of Faith):
  • Allah: as the one and only God.
Along with Judaism and Christianity, Islam believes in monotheism: that there is just one God. This belief is an essential part of the muslim faith, and the declaration of faith by every muslim, the Shahadah, clearly states that 'There is no god but Allah'.
Islam came to Prophet Muhammad at a time where there was much ignorance and idol worshipping was common, to the extent that the Holy Kabah was used as a shrine where the idol 'Gods' were displayed.
The Quran was revealed to stop people from worshipping multiple gods and remind them that there is just one God, the same God that had spoken to Jesus (Isa) and Moses (Musa) then spoke to Muhammad to reconvey His message.

  • The Holy Quran: as Allah's holy book and everything that Quran says.
The Qur'an, whose name means "recitation" in Arabic, is the sacred text of Islam and the highest authority in both religious and legal matters.Muslims believe the Qur'an to be a flawless record of the Angel Gabriel's revelations to Muhammad from 610 until his death in 632 AD. It is also believed to be a perfect copy of a heavenly Qur'an that has existed eternally (a small sect rejects this doctrine because it is seen as interfering with the sole divinity of God.)The Qur'an's name is derived from the Gabriel's initial command to Muhammad to "Recite!" Recitation is a fundamental concept associated with the Qur'an. The first followers of Prophet Muhammad memorized his recitation in order to recite it to others, following an established Arabic method for preserving poetry.The revelation was put in writing shortly after Muhammad's death to preserve the content from corruption, but it is still regarded as most authentic when recited aloud. Professional reciters of the Qur'an (qurra') are held in very high esteem, and have often been influential in deciding matters of doctrine or policy.The Qur'an is divided into 114 surahs (chapters) of widely varying length, which, with the exception of the opening surah (fatihah), are generally arranged from longest to shortest. As the shortest chapters seem to date from the earlier period of Muhammad's revelation, this arrangement results in a reverse chronological order.

  • Muhammad SAW: as the messenger of Allah.
As a muslim, it is essential for us to believe in Prophet Muhammad peace be upon him and his teachings. This sets muslims apart from other religions, since we are the only ones who believe that Muhammad was the last Messenger sent by Allah, whereas Christians and Jews reject him as the Last Prophet.
HISTORY OF PROPHET MUHAMMAD
Prophet Muhammad was the last prophet sent by Allah, and was the founder of Islam.He was born in 570 CE in the city of Mecca in Saudi Arabia. He was orphaned at a young age and was brought up by his uncle, later worked mostly as a merchant, and was married by age 26.Discontented with life in Mecca where idol worshipping was common, he used to retreat to caves in the surrounding mountains for meditation and reflection.It was in one of these caves that at age 40, in the month of Ramadan, he received his first revelation from Allah through the angel Jibrain (Gabriel). Three years after this event Muhammad started preaching these revelations publicly, proclaiming that "God is One", that complete "surrender" to Him (lit. islām) is the only way (dīn) acceptable to God, and that he, Muhammad, was a prophet and messenger of God, in the same vein as Adam, Noah, Abraham, Moses, David, Jesus, and other prophets. Muhammad gained few followers early on, and was largely met with hostility from the tribes of Mecca; he was treated harshly and so were his followers.To escape persecution Muhammad and his followers migrated to Madinah (then known as Yathrib) in the year 622. This historic event, the Hijra, marks the beginning of the Islamic calendar. In Madinah, Muhammad managed to unite the conflicting tribes, and after eight years of fighting with the Meccan tribes, his followers, who by then had grown to ten thousand, conquered Mecca.In 632 a few months after returning to Madinah from his Farewell pilgrimage, Muhammad fell ill and died. By the time of his death most of the Arabian Peninsula had converted to Islam.

  • Angels: created by Allah from light to worship and serve him as well as watch over his people.
Angels are intangible, sentient entities, who do not posses free will. They were created for the sole purpose of serving God. Being made of light, they can assume almost any form, completely real to the human eye, and traverse a distance just as fast as light or faster.Angel Gabriel brought Allah's words to Prophet Muhammad and therefore we call Gabriel the Messenger Angel. There are 4 main archangels, as well as several others, each with their own duty.Each of us has two angels who accompany him. These angels take note of everything we do. They write down our good deeds and our bad deeds. We call these angels the Writing Angels.There are other angels, too. For example, there is an angel who helps people when they die. This angel brings death, so we call him the Angel of Death.

We cannot see the angels because they are made of things which our eyes cannot see. Angels are created by Allah, just as man and everything else has been created by Him. Angels obey Allah and are His servants, and they never disobey him, so they never commit any sins. They perform many tasks and keep the world in being by obeying Allah's commands.Allah has created Angels out of light and they do not eat or drink, they are characterized by neither feminine or masculine, and they do not tire. Some spend their entire existence in Ruku', others in Sujood. And then when the Judgement is called they will raise their heads and say: "Glory be to you, our Lord, we did not worship you in a way befitting your Majesty." We do not know their exact number since there are so many.

  • Predestination: the belief that Allah chooses our destiny for us and is watching and controlling everything.
Historically, Islam teaches that Allah has decreed all things, good and evil from eternity, all that happens, whether obedience or disobedience, faith or infidelity, sickness or health, riches or poverty, life or death. This article of faith was added after the death of Prophet Muhammad peace be upon him and so is not considered to be from the original articles of faith.
The belief in predestination has been the subject of many debates, arguing whether a person is therefore responsible for his actions if Allah has already willed that person to be a certain way. Others refute that though Allah has predestined all things, a person can change their destiny, for instance a muslim who doesn't practice his faith and Allah has sentenced him to Hell, if that person tries to become a better muslim and be more devout, Allah can change that persons destination to Paradise, if he wills.
All final decisions rest with Allah.

  • The Day of Judgement: the day when every person that ever lived will account for their deeds and be sent to Paradise or Hell.
ON A DAY UNKNOWN TO MAN but preordained by Allah, when people least expect it, Allah will give permission for the Qiyâmah to begin. The archangel Israfil, referred to as the Caller, will sound a horn sending out a "Blast of Truth" and everyone will have to stand before Allah and be accounted for their deeds in this life, and will be sent to Paradise or Hell by Allah's judgement.There will be many signs for the Day of Judgement as told by Allah in the Quran and Prophet Muhammad.
According to Sunnah, the Dajjal (the Deceiver), the Mahdi (the Guided One) and Prophet Jesus (Isa) will be on Earth the days preceding the Day of Judgement. The Dajjal will mislead people and the Mahdi will precede the coming of Jesus and will fight for Islam.
The event of the Last Day will begin by the blowing of Israfil's horn, and people will go through various stages before they meet the almighty Allah. There will be a gathering on a white, vast featureless ground, and be called on by Allah where the angels will recount the person's good and bad deeds. According to these, Allah will judge whether the person should go to Paradise or Hell to abide in forever in the afterlife.

To deny any of these is considered Shirk (Disbelief), which means to associate other things with Allah, and Shirkis considered the one thing that the all-Merciful Allah will not forgive on the Day of Judgement (Quran: 4:48).



SOURCES
Inter-Islam - www.inter-islam.org
http://www.themeaningofislam.org

05 Disember 2010

Syair Sidang Fakir Empunya Kata -Syeikh Hamzah al Fansuri

Sidang fakir empunya kata

Tuhanmu zhâhir terlalu nyata
Jika sungguh engkau bermata
Lihatlah dirimu rata-rata


Kenal dirimu hai anak jamu

Jangan kau lupa akan diri kamu
Ilmu hakikat yogya kau ramu
Supaya terkenal akan dirimu 


Jika kau kenal dirimu bapai

Elokmu itu tiada berbagai
Hamba dan Tuhan dâ‘im berdamai
Memandang dirimu jangan kau lalai 


Kenal dirimu hai anak dagang

Menafikan dirimu jangan kau sayang
Suluh itsbât yogya kau pasang
Maka sampai engkau anak hulu balang


Kenal dirimu hai anak ratu

Ombak dan air asalnya satu
Seperti manikam much îth dan batu
Inilah tamtsil engkau dan ratu 


Jika kau dengar dalam firman

Pada kitab Taurat, Injil, Zabur, dan Furqân 
Wa Huwa ma‘akum fayak ûnu pada ayat Qur‘an
Wa huwa bi kulli syai‘in muchîth terlalu ‘iyân 


Syariat Muhammad ambil akan suluh

Ilmu hakikat yogya kau pertubuh
Nafsumu itu yogya kau bunuh
Maka dapat dua sama luruh


Mencari dunia berkawan-kawan

Oleh nafsu khabî ts badan tertawan
Nafsumu itu yogya kau lawan
Maka sampai engkau bangsawan 


Machbûbmu itu tiada berch â‘il

Pada ainamâ tuwallû jangan kau ghâfil
Fa tsamma wajhul-L âhisempurna wâ shil
Inilah jalan orang yang kâmil 


Kekasihmu zhâhir terlalu terang

Pada kedua alam nyata terbentang
Pada ahlul-ma‘rifah terlalu menang 
Wâ shil nya dâ‘im tiada berselang 


Hapuskan akal dan rasamu

Lenyapkan badan dan nyawamu
Pejamkan hendak kedua matamu
di sana kau lihat permai rupamu 


Rupamu itu yogya kau serang

Supaya sampai ke negeri yang henang
Seperti Ali tatkala berperang
Melepaskan Duldul tiada berkekang 


Hamzah miskin orang ‘uryâ ni

Seperti Ismail menjadi qurbâni
Bukannya ‘Ajam lagi ‘Arab î

Senantiasa wâshil dengan Yang Bâ qî

Hamzah Fansuri
Maksud Syair:
Syair sufi agung ini yang berjudul “Sidang Fakir Empunya Kata” bertujuan ingin bercerita tentang Allah sesuai dengan pengalaman batin yang dialaminya. Menurutnya, Allah itu terlalu nyata daripada semua hal yang nyata. Keadaan Allah dikatakan nyata karena seorang arif dapat melihat-Nya dengan mata hatinya dan bukan dengan mata kepalanya. Kerana itu, langkah pertama yang harus dilakukan oleh seorang arif agar dapat melihat Allah dengan jelas adalah mengenal dirinya yang pusatnya terletak di hati setiap manusia.

Hati seseorang harus selalu dicuci agar bersih dari sifat-sifat yang jelek. Penyucian hati perlu dilakukan secara terus -menerus dengan cara berbuat baik kepada siapa saja. Semakin bersih dan jernih hati seseorang, maka akan semakin jelas ia dapat melihat Allah. Perhatikanlah tamsil (ibarat) dalam syair ini adalah ombak dan air asalnya satu. Hamzah Fansuri mengumpamakan alam semesta seisinya (semua makhluk) dengan ombak dan ia juga mengumpamakan Allah dengan air. Ombak berasal dari air dan kembalinya pun juga menuju ke air sebagai asal atau sumbernya. 
wallahualam....
al-fatihah buat sufi agung Nusantara..Syeikh Hamzah Al Fansuri

rujukan

04 Disember 2010

Didik anak dengan ilmu, bukan ancaman



Oleh Dr Juanda Jaya
KANAK-KANAK boleh mengalami tekanan perasaan jika orang tua bersikap terlalu meletakkan harapan yang tinggi kepada anak melebihi kemampuan mereka. Harapan setiap ibu bapa adalah supaya anak menjadi genius, tinggi kemahiran dalam menyerap ilmu, sempurna akhlak dan kuat ibadat. Walaupun didikan yang diterapkan itu keras dan kejam, mereka tidak peduli, asalkan minda anak tumbuh dan berkembang dengan hebat hingga boleh dibanggakan di hadapan sanak saudara dan kawan-kawan. Bukankah membanggakan keturunan itu juga termasuk dalam kategori riak dan sum’ah? Lagi pula cara dan kaedah yang dilakukan dalam mentarbiah itu bertentangan dengan al-Quran dan sunnah Rasul-Nya.
Jadi, bagaimanakah kaedah yang sesuai untuk membentuk keperibadian anak mengikut acuan Islam?
  • Seimbang antara memberi khabar gembira dan ancaman.
Pendekatan yang paling sesuai untuk mengajarkan Islam kepada anak adalah dengan kaedah targhib wa tarhib (memberi khabar gembira dan ancaman). Di samping memberi khabar gembira mengenai syurga, harapan mendapat ganjaran pahala dan penjelasan secara mendalam mengenai rahmah dan sifat lemah lembut Allah. Seorang anak juga harus didedahkan khabar yang menakutkan dan ancaman kerasnya seksa Allah bagi menumbuhkan jati diri yang berdisiplin seiring dengan meningkatnya kematangan usia mereka.
Seorang anak yang tidak diperkenalkan dengan sifat Allah Yang Maha Tinggi dan rahmat-Nya tetapi terus diancam dengan seksaan kubur, azab neraka dan ajaran yang berunsur menakutkan, tidak akan berjaya membentuk bingkai pemikiran benar mengenai Islam? Belum mengenal kasih sayang Allah tetapi dipaksa mempercayai bahawa Allah suka menyeksa. Belum mengenal Allah Yang Maha Pengampun tetapi dipaksa meyakini siapa yang berdosa pasti masuk neraka.
Akhirnya anak akan memahami Islam sebagai agama susah, kejam, paksaan dan mengongkong, padahal sistem tarbiah yang diterapkan Rasulullah SAW kepada anak sahabat amat menekankan mengenai sentuhan hati, pujukan dan kelembutan, sesuai dengan fitrah semula jadi kanak-kanak.
Alangkah eloknya kita menelusuri kehidupan anak generasi salaf yang menjadi ikutan dan teladan umat sepanjang zaman. Keagungan sejarah generasi pertama yang dididik oleh baginda ini hendaklah menjadi kamus hidup yang dihafal oleh ibu bapa zaman moden kini, supaya tidaklah dunia yang menyilaukan mata ini juga akan membutakan hati. Akhirnya meranapkan impian membina empayar Islam yang gemilang. Sudahkah anda membaca kisah anak-anak kecil pada zaman turunnya wahyu?
Bolehkah kita bandingkan keelokan budi pekerti mereka dengan anak kita? Bagaimana pula dengan keluasan ilmu dan kekuatan ibadah mereka? Apakah itu semua tidak menggetarkan hati seorang ibu dan bapa seperti kita? Bagaimana mungkin anak Umar al-Khattab, anak Abu Bakar al-Shiddiq, anak al-Zubair al-Awwam hendak disamakan dengan anak kita? Betapa terhirisnya hati apabila memikirkan hakikat kelalaian kita sebagai ibu bapa yang beriman. Inikan hendak mendidik anak, sedangkan diri sendiri masih memerlukan perubahan.
Akhirnya, kita yang kurang iman, ilmu dan amal ini menjadi tidak sabar menghadapi kerenah anak sehingga menimbulkan kesilapan di dalam memahami kaedah tarbiah mengikut al-Quran dan sunnah. Ibu bapa yang mendidik anak dengan cara mengancam, menakutkan, mencederakan emosi anak dengan menengking dan menjerit, memaksakan kehendak tanpa memberi pemahaman ketika menyuruh, bukanlah ibu bapa yang mengamalkan Islam sebagai asas tarbiah.
Tak hairan anak hanya sembahyang jika disuruh dan melalaikannya jika ibu bapa tidak berada di depan mata. Lihatlah bagaimana Rasulullah SAW mendidik Abdullah Umar yang masih kecil bagi melakukan sembahyang malam.
Abdullah Umar berkata: “Ada seorang lelaki apabila bermimpi nescaya dia menceritakan mimpinya kepada Rasulullah SAW, maka aku pun berharap melihat suatu mimpi dan menceritakannya kepada Rasulullah SAW. Aku adalah seorang kanak-kanak yang masih kecil, aku pernah tidur di masjid kemudian dalam tidurku aku melihat dua malaikat memegang dan membawaku menuju api, tempat itu melingkari seperti sumur yang mempunyai dua tanduk. Di dalamnya terdapat orang yang aku kenal sehingga aku berkata: Aku berlindung kepada Allah daripada api neraka. Lalu datang kepadaku malaikat yang lain seraya berkata: Janganlah kamu takut. Kemudian aku menceritakan mimpi ini kepada saudaranya Hafsah, isteri Rasulullah SAW dan dia menceritakannya kepada Rasulullah SAW sehingga Baginda SAW bersabda: Sebaik-baik lelaki adalah Abdullah, jika dia mengerjakan solat malam.” Maka sejak saat itu dia tidak tidur malam kecuali sedikit. – (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Rasulullah SAW adalah seorang pendidik jiwa terulung. Baginda tidak pernah memaksakan suatu perintah agama tanpa bimbingan, pujukan dan janji serta khabar gembira mengenai ganjaran yang baik. Walaupun Ibnu Umar bermimpi melihat neraka tetapi dia tidak pernah diancam jika tinggal sembahyang malam boleh menyebabkan manusia lalai dan akhirnya masuk neraka. Bahkan Rasulullah SAW memuji dan memberi dorongan bahawa dia akan menjadi pemuda terbaik jika mengamalkan qiamullail.
Rasulullah SAW tidak sama sekali menyebut mengenai neraka dalam sabda baginda itu. Yang ada hanya pujian kepada seorang remaja yang sememangnya hanya bersedia untuk dipuji dan dipujuk, bukan ditakuti dan diancam.
  • Mendidik dengan mendedahkan ilmu bukan sekadar mengancam.
Ibnu Abbas menjadi teladan yang baik sebagai seorang anak yang gemar mengikuti cara ibadat Rasulullah SAW sehingga beliau sengaja tidur di rumah ibu saudaranya, Maimunah, isteri Rasulullah SAW, supaya dapat bersama Rasulullah SAW melakukan qiamullail. Beliau berkata: “Nabi mengusap kepalaku dan mendoakanku agar diberi ilmu takwil (kefahaman dalam mentafsir al-Quran)”. – (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Ibnu Abbas berusia 13 tahun ketika Rasulullah SAW wafat. Maknanya beliau belajar daripada lisan Nabi SAW. Menghafal al-Quran dan hadis di bawah usia itu. Hafalan itu bukan bermatlamat untuk sekadar menghafal dan terkenal bijak tetapi terbukti hafalan itu boleh membentuk iman yang berakar kuat, kecintaan kepada Allah dan Rasul-Nya yang tidak berbelah bagi dan kerinduan berdekatan dengan ilmu. Alangkah jauh berbeza dengan anak kita yang belajar al-Quran untuk khatam saja bukan difahamkan hingga menjunam ke hati. Ramai juga yang menghafal saja tanpa memahami maksud apatah lagi hendak mengamalkannya.
Walaupun kita belum mampu mengajar dengan sempurna seperti Nabi SAW mengajar Ibnu Abbas, tetapi sekurang-kurangnya jelaskan maksud ayat Al-Quran itu dengan bahasa yang boleh difahami seorang anak kecil supaya dia mudah mengenal Allah dan Rasul serta bangga menjadi seorang Muslim. Tentu dengan pendedahan ilmu yang sederhana sesuai dengan kapasitinya sebagai hamba Allah yang kecil. Maka dia akan berasa seronok dan gembira mengamalkan Islam tanpa rasa tertekan dan terpaksa.
  • Menghormati anak dan mengiktiraf kredibilitinya.
Khalifah Umar Abdul Aziz pernah didatangi utusan dari kalangan ulama di seluruh negeri yang diperintahnya. Pada suatu hari orang Hijaz datang menghadap Khalifah, maka berdirilah seorang anak muda dari kalangan mereka. Khalifah berkata: “Hendaklah yang bercakap adalah orang yang lebih tua darimu.” Anak muda itu menjawab: Semoga Allah memberi kebaikan kepada Amirul Mukminin, sesungguhnya seseorang itu dinilai dengan dua perkara yang kecil iaitu hati dan lisannya. Apabila Allah menganugerahkan seseorang dengan lisan yang fasih dan hati yang bersih, maka dia berhak untuk berbicara sehingga orang yang mendengar mengetahui keutamaannya.
Wahai Amirul Mukminin, kalaulah setiap urusan itu dinilai berdasarkan usia, nescaya pada umat ini ada orang yang lebih berhak duduk di kerusimu ini.” Khalifah berkata: “Engkau benar, berilah aku nasihat!” Anak muda itu berkata: “Semoga Allah menganugerahkan kebaikan kepada Amirul Mukminin, sesungguhnya seseorang di antara manusia terpedaya dengan kemurahan Allah yang diberikan kepadanya sehingga membuat kakinya tergelincir dan terjatuh ke dalam neraka, maka janganlah engkau terpedaya dengan kemurahan Allah yang diberikan kepadamu dan jangan pula terpedaya dengan panjangnya angan-anganmu serta banyaknya pujian manusia kepadamu sehingga kakimu tergelincir bersama dengan suatu kaum. Mudah-mudahan Allah mengumpulkan engkau dengan orang beriman dari umat ini.”
Khalifah bertanya kepada orang-orang yang datang: “Berapakah umur anak ini? Seseorang mengatakan: Dia masih berumur sebelas tahun. Dia salah seorang anak al-Husain Radhiyallahu Anhum, kemudian Umar Abdul Aziz memuji dan mendoakannya”. – (Ibnu Abdul Bar; al-Tamhid 23/204, al-Sindi; Al-Hasyiyah 8/10 dan Syarah Al-Zarqani 4/257).
Lihatlah, seorang ketua negara mendengar nasihat anak kecil berumur sebelas tahun. Mengapa pula kita tidak mahu mendengar isi hati anak kita? Pendapat dan idea yang boleh dibincangkan bersama sebagai satu didikan kepada anak supaya mereka berasa dihargai, dihormati dan diperakui sebagai insan yang mempunyai hak untuk diperdengarkan pendapatnya, difahami isi hatinya dan diajak bermusyawarah dalam memilih keputusan. Alangkah ramai ibu bapa yang suka memaksa kehendak mereka yang akhirnya merosakkan masa depan anak.
Melahirkan anak yang baik dan sempurna dalam setiap sisi keperibadiannya amatlah rumit dan mencabar, apatah lagi jika kita tidak cukup bersedia disebabkan kurangnya iman, ilmu dan ibadah. Anak bagai kertas putih. Kitalah yang bertanggungjawab mewarnakan mereka sama ada menjadi Yahudi, Majusi, Nasrani atau Muslim hakiki.

02 Disember 2010

Ziarah Guru

Malam ni Fakir luangkan masa ziarah guru Fakir yang sudah lama (hampir 5 bulan) Fakir tidak menjengahnya. Bukannya jauh sangat rumah guru dengan rumah Fakir, hanya berjarak lebih kurang 6 km saja. Sungguh diri ini seakan tidak mengenang budi dan mudah melupakan kasih sayang guru yang seumpama ayah buat Fakir. Hari ini Fakir masih lagi dalam cuti sakit, tetiba teringat akan guru yang agak lama Fakir tidak bertanya khabar. Nekad saja Fakir mengajak rakan karib Mr. Nat untuk berkunjung ke sana. Kalau nak diikutkan badan memang rasa letih dan tak sihat, tapi terfikir juga sampai bila nak ikut hati.

Sesampai saja ke rumah guru, wajah terharu seakan terpamir diwajah tua seorang guru. Timbul kembali rasa bersalah. Bermain segala macam dalam kotakfikir... baru sejengkal ilmu yang aku kaut darinya sudah mula lupa mengenang jasa dan segala kebaikan guru. Apatah lagi kalau sudah sekerat muatan aku menyelami ke dasar ilmu yang beliau miliki. Kelu lidah untuk berkata-kata depannya. Mujurlah ada saudara-saudara seperjuangan ada yang menyapa mesra, maka bertitik-titik idea ibarat titisan hujan mengorak langkah sumbang yang Fakir sendiri mencipta tingkahnya.

Guru tetap guru, macam biasa menyambut mesra setiap kedatangan...katanya setiap kunjungan itu berkah dan  sebuah rezeki yang dikurniakan Allah. Malah beliau sangat terkejut apabila Fakir memberitahu penyakit yang Fakir hidapi. Otak jahat menganggu juga di minda, bermacam pula buruk sangka terhadap tetamu lain. Dalam hati Fakir berbisik-bisik "entah-entah yang mana ada kat sini mesti cakap, dah sakit baru teringat nak jumpa guru. Masa sihat hang mudah ja lupa nak ziarah orang tua tu". begitulah buruk sangka yang bermain dalam jiwa yang lemah ini, walhal semuanya dipermulaan salam menyambut mesra dan sedikit pun tidak tergambar wajah terkejut atau meluat tengok Fakir. Begitulah syaitan dan nafsu memainkan peranan.

Sebenarnya bukan Fakir sengaja tidak mahu menziarahi guru atau terus mengabaikan persatuan, malah persatuan sudah cukup kukuh sejak berzaman lagi, jadi apalah sangat kehadiran fakir kalau nak dibandingkan dengan senior-senior yang ada. Cuma dalam persatuan kemesraan sesama murid sentiasa dititikberatkan, guru nak semuanya mesra seperti keluarga..bak kata pepatah berat sama dipikul, ringan biarlah sama dijinjing. Fakir dalam suasana skop kerja yang baru agak kesempitan masa untuk kemana saja apatah lagi nak menziarahi guru. Sampai selama lima bulan kebelakangan ini tak pernah punya sedikitpun kesempitan menyertai majlis bacaan yassin,tahlil dan zikir di rumah guru setiap malam jumaat. Bak kata orang pergi dengan bulan balik juga dengan bulan. Nak merungut pun tak guna, kerja tu suatu amanah yang perlu ditunaikan apatah lagi takdir rezeki yang Allah telah letakkan begitu..maka begitu jugalah jadinya.

Terfikir juga bahawa penyakit yang baru menyerang ini ada hikmah sebenarnya. Kita sentiasa ingin menjadikan diri seorang muslim yang lebih baik dari diri kita yang dahulu. Kita ingin berbaik dengan sesiapa saja. Yang kita terabai sedikit waktu dulu kembali mengimbau untuk kita hubungi  jikalau ianya sesama insan atau laksanakannya kalau ianya melibatkan perbuatan.

Diakhir perbualan guru telah memberi ramuan herba tradisional sebagai penawar kepada Fakir. Ada seorang rakan seperguruan (seorang guru) telah mengidap diabetes yang agak teruk tetapi alhamdulillah sejak mengamalkan ramuan herba tersebut dan menjadi asbab maka Allah telah mengurangkan kesakitan yang di alami. Tahap gula pun lebih kepada normal. Sempat juga guru berpesan..ubat hanya ikhtiar tak kira ubat-ubat moden atau tradisional, yang menyembuhkannya tetap Allah jua, setiap penyakit yang datang Allah sertakan pencegah dan penawarnya kecuali maut..pesanan yang sering sangat kita dengar tapi tidak tertancap kukuh sebagai iktikadpun...kadang-kadangla.....hmmm hehehehe