Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

13 Mac 2011

Pencak Silat Panglipur

Logo Panglipur


Hari ini Fakir nak berceloteh dan menyentuh tentang salah satu pertubuhan silat yang amat terkenal di Indonesia malah diperingkat antarabangsa iaitu Pencak Silat Panglipur. Mungkin ada ramai dikalangan rakyat Malaysia yang kurang tahu tentang pertubuhan silat yang besar dan bergerak aktif ini.

Walaupun Malaysia juga merupakan negara pendiri silat dan sejak dari kecil juga Fakir sudah mengenali nama-nama pertubuhan besar yang merupakan tonggak di negara ini seperti Seni Gayong, Gayong Fatani, Seni Silat Cekak, Kalimah, Lincah, Kuntau Melayu, Bunga dan sebagainya, rasanya terlebih molek seandainya kita orang nusantara mengenali malah kalau sempat dan berkemampuan boleh mempelajari seni beladiri warisan bangsa yang berbagai yang mempunyai keunikan tersendiri yang berada dalam rumpun kita.

Selama 2 bulan  Fakir menumpukan perhatian dan membuat kaji selidik ringkas di internet akan perkembangan pertubuhan silat tersebut. Walaupun Fakir bukan seorang pesilat handalan malah jauh sekali bergelar pendekar - hanya sekadar memenuhi syarat sebagai anak Melayu dengan mempelajari asas persilatan di usia muda namun semangat cintakan ilmu warisan bangsa itu tidak pernah terpadam dari diri yang fakir segala-galanya ini.


Tumpuan Fakir terarah kepada Pencak Silat Panglipur yang telah diadunkan begitu rupa dari pelbagai aliran seperti Cimande, Cikalong, Sabandar, Kari dan Madi juga Sera oleh pengasasnya almarhum Abah Aleh lebih dari 100 tahun dulu. Ternyata Abah Aleh berjaya mencipta suatu kombinasi yang cukup jitu sehingga setiap gerak langkah para pesilat Panglipur nampak begitu jitu, kemas, padu dan cantik.

Ibu Enny
Tidak hairanlah seandainya silat Panglipur menjadi sebuah pertubuhan silat yang terkenal. Dengan kesungguhan pengasasnya; Abah Aleh dan dimahsyurkan pula dibawah pimpinan puteri beliau Ibu Hjh Rd. Enny Rukmini Sakarningrat dan diharum segarkan oleh nama pesilat hebat yang tidak asing lagi bagi para peminat dunia persilatan iaitu Cecep Arief Rahman menjadikan Panglipur senantiasa berdaya saing dan terus bergerak maju ke hadapan.

Fakir berusaha dan berjaya menghubungi Cecep Arief Rahman dan beliau telah sudi menerima Fakir sebagai rakan facebook beliau. Menurut sumber yang diperolehi dari Kang Cecep dan juga dari klip video yang disiarkan di youtube ternyata ada dikalangan rakyat Malaysia yang mempunyai inisiatif bergerak ke tanah Garut, Indonesia untuk mendalami ilmu persilatan Panglipur. Tinggal kini  untuk mendapatkan alamat saudara tersebut untuk Fakir hubungi.

aksi 2 golok oleh Kang Cecep


Jika berpeluang menonton klip video tentang setiap tag yang berkaitan silat Panglipur, pasti kita tidak akan terlepas dari menyaksikan aksi-aksi menarik dari Cecep A. Rahman. Yang paling mengujakan ialah aksi permainan 2 golok yang begitu indah dipamirkan  sendiri oleh beliau.

Kalau tidak salah dalam pengetahuan Fakir, Kang Cecep juga banyak mengadakan seminar-seminar diperingkat antarabangsa. Dengan itu strategi promosi dalam memertabatkan Panglipur tepat pada tempatnya, selain dari promosi yang disiarkan oleh anggota-anggota Panglipur di lelaman youtube turut banyak menyumbangkan kemahsyuran silat tersebut..

Usaha dan jerih payah yang tidak mengenal lelah itu harus dipuji, disokong dan disanjungi kerana tidak semua yang berkehendak dan sanggup berkorban masa untuk melakukannya; bak kata pepatah "hanya jauhari yang mengenal maknikam".

Fakir begitu berminat dengan silat Panglipur hinggakan banyak artikel-artikel dan klip video yang telah dimuatturun ke dalam laptop Fakir. Malah Fakir turut menyunting sebuah artikel berkenaan biodata Ibu Hjh Rd Enny Rukmini (pemimpin / gurubesar Panglipur) dalam blog ini yang Fakir jodolkan sebagai Pendekar Wanita Empat Zaman.

Pun begitu untuk Fakir berusaha pula kearah mempelajarinya tidak mungkin terjadi kerana faktor usia, kesihatan dan ekonomi yang tidak mengizinkan. Namun Fakir mempunyai harapan besar seandainya aliran tersebut dapat dikembangkan di bumi Malaysia ini agar suatu hari nanti anak-anak Fakir atau generasi seterusnya berpeluang mempelajarinya walaupun kesempatan untuk Fakir tidak mungkin terwujud. Beruntunglah ahli-ahli Panglipur yang mendapat didikan dari seorang pejuang dan pendekar wanita yang mempunyai pengalaman besar yang telah melalui seribu pahit manis dalam perjuangan menentang penjajah seperti Ibu Enny.

Kenyataan Ibu Enny tentang Panglipur; bahawa aliran tersebut tidak mengamalkan "ilmu dalam" atau ilmu kebatinan amat Fakir gemari. Malah Ibu Enny lebih gemar bertarikat. Dari situ kita boleh fahami bahawa Panglipur tidak pernah menjerumuskan para anggotanya ke arah khurafat malah amat sesuai buat umat Islam mempelajarinya kerana selain mempelajari kaedah bela diri dan baik untuk kesihatan ianya juga turut menyarankan ahli-ahlinya untuk ke arah pemurnian hati melalui bertarikat.

Sekalung tahniah buat para pemimpin , gurulatih-gurulatih, pesilat-pesilat senior dan ahli-ahli Panglipur yang telah berjaya memertabatkan aliran tersebut ke mata dunia. Sesungguhnya nusantara ini memiliki pelbagai khazanah yang tinggi nilainya dan Panglipur adalah salah satu darinya....

Al Fatihah buat almarhum Abah Aleh.


8 ulasan:

  1. assalamualaikum saudara Fakir.Adakah Kang Cecep Arief itu pelakon silat dlm The Raid Brandal bersama Iko Uwais.kalo tengok gambar spt org yg sama

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tolong jawabkan. memang benar cecep arief rahman salah seorang pelakon the raid berandal semasa aksi di dalam dapur menggunakan kerambit.

      Padam
  2. waalaikumsalam wbkt ...memang benar seperti apa yang saudara katakan. Kang Cecep merupakan salah seorang pelakon dalam filem The Raid Brandal.

    BalasPadam
  3. salam, di semenanjung tanah air malaysia, dimana cawang silat panglipur?

    BalasPadam
  4. salam di semenanjung malaysia,dimana ada nya cawangan silat panglipur?

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum saudara fakir...saya dari kuala lumpur dan saya amat mengkagumi pencak silat di indonesia..mungkin saya masih ada darah indonesia di sebelah nenek dan datuk saya di medan, sumatra. Bagaimana saya bisa mempelajari silat panglipur di malaysia?

    BalasPadam
  6. Salam. Silat ni ade di malaysia ke?

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum tuan, sikat ni dah ada di bawa ke Malaysia?

    BalasPadam