Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

tweet twiit

03 Mei 2011

Jangan Pernah Berhenti Berbuat Baik!





Kisah Benar  ini Fakir ambil dari sebuah email saudara kita dari Indonesia, ianya amat menarik untuk kita membacanya, Fakir telah pun sunting ke dalam bahasa Malaysia; begini ceritanya....

Suatu hari, seorang budak lelaki miskin yang hidup dari menjual asongan (gendongan) dari  pintu ke pintu, mendapati bahawa di dalam poketnya hanya terdapat beberapa sen sahaja yang berbaki, dan dia berasa amat lapar.

Budak lelaki tersebut memutuskan untuk meminta makanan dari rumah berikutnya. Akan tetapi anak itu hilang keberanian disaat seorang wanita muda membuka pintu rumah. Anak itu tidak jadi meminta makanan, ia hanya berani meminta segelas air.

Wanita muda tersebut melihat, dan berfikir bahawa budak lelaki tersebut tentunya lapar, oleh kerana itu ia segera membawa segelas besar susu. Budak lelaki itu meminumnya dengan lambat, dan kemudian bertanya, "berapa saya harus membayar untuk segelas besar susu ini?"
Wanita itu menjawab: "Kamu tidak perlu membayar apapun". "Ibu kami mengajarkan kami untuk tidak menerima bayaran demi sebuah kebaikan"kata wanita itu menambah.
Budak lelaki itu kemudian menghabiskan susunya dan berkata :" Dari dalam hatiku aku berterima kasih pada anda."

Setelah berbelas tahun kemudian, wanita muda tersebut mengalami sakit yang sangat kronik. Para doktor di bandar itu sudah tidak sanggup menanganinya. Mereka akhirnya menghantarnya ke bandar besar, dimana terdapat doktor pakar yang mampu menangani penyakit berat tersebut.


Dr. Howard Kelly dipanggil untuk melakukan pemeriksaan. Pada waktu beliau mendengar nama bandar asal si wanita tersebut, terpamir seberkas pancaran aneh pada mata doktor Kelly. Segera beliau bangun dan bergegas turun melalui dewan hospital, menuju ke wad si wanita tersebut.

Dengan berpakaian lengkap kedoktoran beliau menemui wanita tersebut. Beliau langsung mengenali wanita itu pada sekali pandang. Beliau kemudian kembali ke ruang konsultasi dan memutuskan untuk melakukan usaha terbaik demi menyelamatkan nyawa wanita itu. Mulai hari itu, beliau selalu memberikan perhatian khusus pada kes penyakit wanita itu.

Setelah melalui perjuangan yang panjang, akhirnya beroleh kejayaan.. . Wanita itu sembuh !!. Dr. Kelly meminta bahagian kewangan hospital tersebut  untuk mengirimkan seluruh bil pembiayaan perubatan wanita itu kepadanya.

Dr. Kelly melihatnya dan menuliskan sesuatu pada sudut atas lembaran bil, dan kemudian mengirimkannya ke wad pesakit. Wanita itu takut untuk membuka lipatan bil tersebut, dia sangat yakin bahawa tidak akan mampu membayar jumlah bil tersebut walaupun harus ditanggung seumur hidupnya.

Akhirnya dia memberanikan diri untuk membaca isi kandungan bil tersebut, dan ada sesuatu yang menarik perhatiannya pada sudut atas lembaran bil tersebut. Dia membaca tulisan yang berbunyi..
"Telah langsai dibayar  dengan segelas besar susu.." tertanda, Dr. Howard Kelly.
Airmata kesyukuran membanjiri matanya. Dia berdoa: "Tuhan, terimakasih, sesungguhnya cintamu telah memenuhi seluruh bumi melalui hati dan tangan manusia."

2 ulasan:

  1. saat saya membaca entry ini, saya sedang berlawan dgn kesebakan.
    entry yg amat bermakna.
    sebak... balasan Tuhan dan hikmah di sebalik setiap pertolongan...
    Saya mempelajari sesuatu yg sgt bernilai di sini... TQ....
    sambil membaca smbil saya menyumbangkan dana di sini. Tq..
    iKHLAS

    BalasPadam
  2. terimakasih...semuanya hakmilik Allah sepenuhnya

    BalasPadam