Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

10 Ogos 2011

Renungan Ramadhan - 10 Pintu Syaitan Merosakkan Manusia.



Organ dalam tubuh yang paling penting bagi manusia ialah hati yang akan menerima apa saja petunjuk Allah. Hati juga mudah menerima apa jua hasutan nafsu yang dibisikkan syaitan. Malaikat dan syaitan sentiasa beradu tenaga untuk menguasai hati manusia.

PINTU 1
Melalui sifat sombong dan angkuh
Firman Allah,"Jangan engkau memiringkan pipimu ke arah manusia kerana kesombongan dan jangan engkau berjalan di muka bumi dengan riang kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang suka berlenggang ketika berjalan kerana sombong dan bermegah-megah." (Lukman:18).

PINTU 2
Melalui sifat kedekut dan bakhil
Firman Allah, "Sesungguhnya Tuhanmu yang meluaskan rezeki terhadap sesiapa jua yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang dan peraturan-Nya) dan Dia juga yang menyempitkan (menurut yang demikian)." (al-Israk:30).

PINTU 3
Melalui sifat takbur yang hadir dalam diri seseorang
Firman Allah, "Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang yang takbur." (an-Nahl: 23)

PINTU 4
Melalui sifat riak dan suka dipuji
Rasulullah SAW pernah bersabda, "Tiga perkara yang membawa kecelakaan ialah orang yang kikir dan disegani, orang yang mengikut hawa nafsu dan bangga dengan diri sendiri."

PINTU 5
Melalui sifat hasad dengki dan iri akan kelebihan orang lain
Rasulullah SAW bersabda, "Hindarilah kamu perbuatan hasad kerana dapat memakan amalan kebaikan kamu seperti api memakan kayu yang kering."


PINTU 6
Melalui sifat suka memandang rendah dan remeh kepada orang lain
Abu Umamah pernah meriwayatkan, "Tiga orang yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik ialah orang tua muslim, orang berilmu dan imam yang adil."

PINTU 7
Melalui sifat bangga diri atau ujub
Allah berfirman, "Janganlah engkau mengikut orang yang hatinya Kami lalaikan (butakan) daripada peringatan kami sedang dia mengikut kemahuan hawa nafsunya dan adalah perbuatan itu melebihi yang patut." (al-Kahfi: 28).

PINTU 8
Melalui sifat suka bersenang-lenang
Menurut Imam Ahmad, yang diriwayatkan oleh Abu Naim daripada Muaz bin Jabal, "Jangan kamu bersenang-lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya hamba Allah itu bukan orang yang bersenang-lenang sahaja."

PINTU 9Melalui sifat suka berangan-angan dan pemalas
Sabda Rasulullah SAW, "Sebaik-baik pekerjaan ialah usaha seseorang pekerja apabila ia berbuat sebaik-baiknya." (Riwayat Ahmad).

PINTU 10Melalui sifat suka berburuk sangka
Rasulullah SAW bersabda,"Nanti akan ada orang berkata kepada orang ramai bahawa mereka sudah rosak. Sebenarnya orang yang berkata itulah, yang paling rosak."(Riwayat Muslim).



Sepuluh sifat itu sebenarnya sinonim dengan manusia dan ada dalam diri setiap kita. Sifat-sifat itu, andai tidak dikawal dan dijaga akan menjadi senjata yang bakal makan tuan. Syaitan pula sentiasa mengintai peluang untuk merosakkan manusia dengan memanipulasi sifat yang sedia ada dalam diri mereka itu.

Disebabkan itu, kita dianjurkan berdoa dengan menyebut, "Ya Tuhanku, jangan Kau jadikan hati kami cenderung kepada kesesatan selepas Kau berikan petunjuk kepada kami dan kurniakan kami rahmat di sisi-Mu kerana sesungguhnya Kaulah Maha Memberi." (Ali-Imran: 8).


Sumber: Taman-Taman Syurga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan