Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

tweet twiit

17 November 2011

Terapi Iman



assalamualaikum, agak lama Fakir tak menjengah ke selasar ini kerana banyak masa Fakir dirampas oleh kerja-kerja yang menimbun dan bercampur pula perasaan malas untuk merayau di dunia siber. Jom untuk kali ini, kita buat sikit terapi dan muhasabah...jom, jom...

Kelebihan Umat Rasulullah Menurut Pandangan Nabi Adam

Disebutkan bahwa Nabi Adam A.S telah berkata, "Sesungguhnya Allah S.W.T telah memberikan kepada umat Muhammad S.A.W empat kemuliaan yang tidak diberikan kepadaku:

Taubatku hanya diterima di kota Mekah, sementara taubat umat Nabi Muhammad S.A.W diterima di sebarang tempat oleh Allah S.W.T.

Pada mulanya aku berpakaian, tetapi apabila aku berbuat derhaka kepada Allah S.W.T, maka Allah S.W.T telah menjadikan aku telanjang. Umat Muhammad S.A.W membuat derhaka dengan telanjang, tetapi Allah S.W.T memberi mereka pakaian.

Ketika aku telah berderhaka kepada Allah S.W.T, maka Allah S.W.T telah memisahkan aku dengan isteriku. Tetapi umat Muhammad S.A.W berbuat derhaka, Allah S.W.T tidak memisahkan isteri mereka.
Memang benar aku telah derhaka kepada Allah S.W.T dalam syurga dan aku dikeluarkan dari syurga, tetapi umat Muhammad S.A.W durhaka kepada Allah akan dimasukkan ke dalam syurga apabila mereka bertaubat kepada Allah S.A.W.
dan....
Hidup ini menjadi bermakna apabila ilmu kita terus bertambah dari masa ke semasa. Sesungguhnya kesalahan dan kesilapan tidak menjadi penyebab manusia terjerumus kedalam siksaan Allah kerana manusia sentiasa melakukan kesalahan dan kesilapan. Tetapi, sifat tidak mahu memperbaiki diri yang menjadi penyebab kita hampir dengan azab Allah. Sebesar manapun kesalahan kita dapat dihapuskan dengan bertaubat. Asalkan kita segera meninggalkan kesalahan itu dan berusaha memperbaiki diri sendiri.

Firman Allah yang bermaksud,
" Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum hingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan pada sesuatu kaum, tidak ada yang dapat menolaknya dan sekali-kali tidak akan ada pelindung bagi mereka selain Dia."
( Surah ar-Ra'd;11)

Allah swt telah berfirman dalam sebuah hadis qudsi :

“ Wahai anak Adam! Sekiranya engkau berdoa dan memohon keampunan dariKu, maka akan Aku ampunkan segala dosa-dosamu. Wahai anak Adam! Sekiranya dosa-dosa yang telah engkau lakukan menggunung setinggi langit kemudian kau memohon keampunan dariku, maka akan Aku ampunkan dosa-dosamu. Wahai anak Adam! Sekiranya kau datang kepadaku dengan dosa sebanyak seisi dunia dan kau tidak mensyirikkan Aku dengan sesuatu, maka akan Aku datangkan padamu maghfirahku sebanyak seisi dunia”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan