Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

tweet twiit

23 Jun 2011

Nebula - Keindahan Yang Dicipta Oleh Allah SWT

Sedang Fakir blogwalking dan merayau-rayau di enjin pencarian, Fakir bertembung dengan suatu sebutan atau istilah yang amat asing bagi Fakir yang sangat daif dalam serba bidang pengetahuan ini. Nebula, seakan pernah dengar namun terasa pelik pula kerana tidak faham walau sebesar zarah pun akan pengertiannya. Yang pasti ianya sangat sinonim dengan ilmu falak / astronomi. Lalu fakir mula mencari imej bagi nebula..... subhanallah sungguh indah dan hebat ciptaan Allah SWT yang Maha Sempurna dalam setiap penciptaanNYA.


Mungkin ada dikalangan saudara-saudara sudah lama mengetahuinya, namun hasrat hati harus ditunaikan iaitu berkongsi imej-imej tersebut beserta sedikit maklumat tentangnya bersama rakan-rakan lain yang mungkin ingin melihat dan mengetahui tentangnya.Nebula atau nebulae (jamak) adalah salah satu fenomena astronomi yang menampilkan struktur yang indah, warna yang spektakular dan bentuk yang beranekaragam.


Nebula terbentuk dari sisa debu dan gas antarabintang (interstellar dust & gas) akibat peristiwa collapse-nya bintang-bintang kerana pengaruh gaya gravitasinya sendiri. Beberapa nebula terbentuk oleh gas-gas sisa peristiwa ledakan bintang (nebula jens ini dikategorikan sebagai sisa supernova / supernova remnants ), dan nebula-nebula lain terbentuk dari sisa-sisa sistem bintang yang telah mati (nebula jenis ini disebut planetary nebula). 

Ok jom tengok imej-imej nebula di bawah ini.....














 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan