Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

02 Ogos 2019

Coretan Anak Ku: Perjalanan Hidup Lulu


Ini adalah entri tentang seekor kucing kesayangan anak-anak fakir. Fakir terjumpa hasil luahan hati anak bongsu fakir tentang Lulu yang disembunyikan dari sesiapapun. Alhamdulillah fakir punya keluarga yang amat mengasihi haiwan, sanggup berkorban walau wang ringgit demi keperluan haiwan-haiwan seperti kucing dan anjing. Bukan bermaksud keluarga kami membela anjing tapi anak-anak fakir sanggup memberi makan walau pada seekor anjing jalanan yang kelaparan.. sifat-sifat Maha Kasih Sayang Allah terzahir pada diri anak-anak fakir. Bukan tujuan untuk berbangga dengan anak-anak namun tujuan entri kali ini hanya nak berkongsi betapa kasih sayang mereka pada haiwan-haiwan yang dibela mahupun hanya diberi makan. Fakir dah minta izin padanya untuk dikongsi di dalam blog usang ini. Coretan ini sama sekali fakir tidak edit dan menyalinnya secara total masuk ke dalam entri kali ini. Maaf , tulisan satu-satunya serikandi fakir ini mengikut naluri dan caranya tersendiri. Sungguh Lulu merupakan satu-satunya kucing yang betul-betul unik buat keluarga kami. Dia paling menghiburkan dalam puluhan ekor kucing yang pernah kami rawat dan bela. Inilah coretan luahan hati anak gadis fakir yang berusia dua belas tahun: - 

Setiap kali aku sampai di sekolah, hati aku tersentuh melihat seekor anak kucing yang melangkah longlai. Aku tahu dia kelaparan, so aku bagi ja apa yang aku makan. Selalu dia akan datang duduk sebelah aku, mengharap aku bg makanan kat dia. Sayu sungguh hati aku bila melihat sikecil yang kurus tu.Bila balik ke rumah aku ceritakan kisah kucing tu pada ibu dan ayah aku.Ibu memang tak berapa suka bela kucing, ibu takut berak kencing merata. Terbantut hasrat aku nak bawa sikecil tu balik. Seblm tidur aku terbayang dia...kesiannya tanpa ibu disisi..lapar..sejuk, rasa macam nak nangis bila teringat dia.Aku tk sabar menunggu siang untuk tgk sikecil tu...walaupun tak comel...aku suka dia. Selalu dia main2 dgn aku, gigit beg sekolah..dia ttp comel di mata aku.
       
Suatu hari aku ternampak ada beberapa org bdk lelaki menyepak sikecil aku ke sana sini mcm bola, yg sedihnya.. sikecil aku dibuang dlm tong sampah..dah mati ke dia? Alhamdulillah aku nampak dia masih bernafas...aku nekad, aku nak bawa balik rumah, pasal ibu, nanti aku pujuk pelan2. Sewaktu masa balik..ayah yg datang ambil aku...syukur..ayah benarkan aku bawa balik sikecil. Ibu tak ada...kerja..., aku wasap ibu, tunjuk gambar sikecil kesayanganku. Ibu tanya aku gambar apa tu?..aku tergelak..kucing la ibu..ibu kata, kenapa comey sgt. Ish...ish.. sadis betul ibu ni, tp aku seronok sgt sbb ibu izinkan aku pelihara sikecil dgn syarat kencing atau berak dia aku dan abang2 aku yg cuci. Yes...misi mencari nama sikecil..tunggu ibu balik keja.Tak sabar rasa hati aku.
        
 Malam tu, kami masing2 bagi cadangan nama, tp ibu yg lebih2..tak suka kucing, tapi dia yg sibuk nak boh nama..hahaha..ibu2. Sebagai menghormati org yg lbh tua  .kami terima idea ibu. Sejak dari itu sikecil aku dah ada nama. Lulu nama dia. Ibu kata ibu tambah sikit lg nama dia Lulu Malik, sbb dia dari sekolah Malik. Mcm2 ibu ni...ayah gelak ja.
        
Ada masalah pulak lulu ni...dia kecik lagi, tak da mak..camana nk minum susu. Ibu pegi kedai beli botol susu, dan susu segar..bg lulu minum tapi dia tk pandai..nasib baik tak berapa lama ada sekor ibu kucing di rumah aku beranak...anak2 dia mati, mmg rezki lulu, dia jd ank angkat ibu kucing tu. Lega aku rasa..lulu makin sihat dan membesar...ceria ja dia...tp ada satu lg masalah, dia tk pandai makan makanan lain...asyik minum susu ja, air pun tk pandai minum. Bila ayah suap ..dia luahkn makanan tu..ayah pegi klinik haiwan, beli vitamin.
       
Puas juga la ajar siLulu ni...baru dia pandai makan.Lawak la lulu ni air tetap tk pandai minum, kena paksa... Sejak duduk dgn kami, hidup dia ceria sgt, manja dgn keluarga aku. Suatu hari tu..aku dgr anjing menyalak kuat dpn rumah aku. Aku menjerit bila melihat lulu digigit oleh anjing tu..kesian lulu..tuan anjing tu menepuk2 kepala anjing suruh lepaskan lulu dari mulut anjing . Aku dah menangis..bila anjing tu lepaskn lulu, lulu longlai tak bermaya, badan lulu luka..air liur anjing membasahi badan kecil lulu. Nasib baik abg aku ada di rumah masa tu..abg ambik cangkul, cari tanah untuk samakkan lulu katanya. Lepas abg jirus dia dgn air tanah..dan air bersih, abg sabun badan dia. Mlm tu lulu demam teruk, hilang terus ceria dia. ..sekali dgn ceria aku.Aku sedih sgt..ibu pun sama, sedih sampai nangis dengan keadaan lulu. Ibu srh ayah bg lulu vitamin utk selera mkn. Kesian Lulu msh terkejut, truma agaknya , dekat tiga empat hari baru ok.

Lulu kembali seperti biasa, lega aku tgk dia, makin nakal...tapi ada satu perangai Lulu yg buat ibu angin...hihihi...Lulu suka berak dlm pinggan makanan dia, heeeiii pengotor la Lulu ni, bekas sisa organik Lulu iaitu pinggan dia ibu buang, esoknya ibu bagi pinggan lain...tgk2 dia buat perangai yg sama, ibu marah2 Lulu..last2 ayah kata biaq pi la kat dia..kita bg satu pinggan khas kat dia jadi toilet dia...hahaha...ayah jadi tukang cuci jamban Lulu. Ibu tak mau cuci...geli kata ibu.
       
Lulu...last2 jd kawan baik ibu, bila ibu pegi bilik air, lulu setia tunggu kat pintu, ibu masak dia tunggu kat meja, ibu tgk tv dia duduk dkt kaki. Jeles aku..hahaha..Malam kemarin lulu hilang, ibu dgn abg pegi cari..pusing satu taman. Tak jumpa...mlm tu semua pakat sedih. Masing2 terbayang keadaan Lulu di luar sana. Ibu kata entah2 anjing tu makan dia. Aku sedih bila ibu cakap camtu. Mmg nak kena anjing tu. Esok pagi masa buka pintu aku, besar harapan aku utk tgk Lulu ada menunggu aku, tunggu makanan...tapi sangkaan aku meleset, Lulu tak ada. Di sekolah hati aku tak senang...teringat Lulu yang hilang. Balik dari sekolah aku tak sabar tanya ibu..masih lagi Lulu tak balik. Ibu kata..tak pa la..dah nasib dia nak hilang. Terkenang Lulu ..hilang selera makan aku. Masuk hari ke tiga Lulu hilang, mmg kami dah redha tapi tetap rasa sedih. Masing masing menyesal sbb pernah marah Lulu, tambah2 lagi ibu. 

Hari Jumaat, ayah tgh bersiap nak pergi solat jumaat, bawa abg chik aku. baru lima minit ayah pergi, terdengar abg chik aku panggil ...ibu, ibu,...cuba tgk ni. Aku rasa nak melompat tgk Abg chik tgh pegang Lulu. Ibu pun sama..rupa2nya Lulu sesat, ayah jumpa dekat rumah bangla hujung taman , kesian Lulu, sdh kurus..apapun semua happy tgk Lulu.
        
Aktiviti Lulu mcm biasa. Dia dah tak berani keluar dari pagar rumah. Tau gak erti takut Lulu ni...takut sesat lagi la tuSatu hari Lulu sakit lagi demam, tak mau makan. Sayu ja aku tgk muka dia. Bagi dia makan..tp..dia tk sentuh pun. Dia tak lalu makan...esk pagi lulu hilang lagi..cari punya cari jumpa dkt tong sampah. Lulu lemah..sbb tak makan dah dua hari. Ibu kata nanti esk ibu beli ubat.
 Balik dari sekolah aku tgk lulu terbaring kaku..Ya Allah lulu..ibu kata..sabar, dah sampai masa dia, tapi ibu pun menangis.Ibu ralat sebenarnya..lulu tak sempat makan ubat yg ibu beli. Tiada lagi sikecil ceria yg menyambut aku balik dari sekolah..menemani aku buat homework...tarik rambut aku...gigit stokin aku...😣

اَللهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى مَوْلاَنَا مٌحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ فِي كٌكِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَمَا وَسِعَهُ عِلْمُ اللهِ

2 ulasan:

  1. Subhanallah... Kemana tumpahnya kuah jika bukan di nasi ya Pak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. terimakasih ya tuan, maaf baru buka kembali blog ini setelah lama tidak dipedulikan

      Padam