Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

07 Ogos 2019

AKU ANAK KAMPUNG



         Namaku Nuha, seorang anak kampung. Aku amat bangga menjadi orang kampung. Hidup kami sederhana. Tak susah dan tak mewah. Sederhana gitu. Ayah aku seorang peniaga kedai runcit, di samping itu ayahku membeli getah sekerap, hasil-hasil kebun seperti pisang, petai, durian dan sebagainya. Pendek kata apa yang orang kampung jual, ayah beli. Hidup aku dan adik beradik tak lah kaya tapi makan minum sentiasa cukup, maklumlah anak taukeh kedai. Masa kecil aku, amat manis untuk dikenang. Segalanya indah di dalam ingatan. Rutin seharian aku bila hari cuti berkumpul ramai- ramai bincang apa nak main. 

      Selalunya, pagi aktiviti kami bermain guli. Aku ada seorang sepupu, lelaki...memang pakar bab main guli. Bila menang banyak cepat cepat dia simpan guli dalam tin milo. Amboi..mak ai, banyak gila guli dia. Lepas tu dengan bermodalkan dua biji guli dia main lagi, menang lagi, simpan lagi. Kadang ada budak budak yang menangis sebab kalah banyak. Aku? Kalau kalah aku ambil kayu atau apa yang dekat dengan aku untuk baling sepupu aku. Jarang kena tapi puas hati..hehe.
         
     Paling aku tak suka bila tengah kusyuk main, mak aku panggil suruh jaga kedai waktu mak nak masak. Ayah selalunya ronda kampung, cari hasil kebun dan timbang getah sekerap. Jadi tugas aku la jaga kedai. Bila kena jaga kedai, bosannya Allah saja yang tahu. Waktu tu bukan ke masih budak-budak tentu panggilan kawan-kawan untuk bermain membuatkan aku tak senang duduk. Musuh aku waktu itu ayam...hahaha..maklum saja, di kampung ayam suka masuk dalam kedai, habis semua dia nak patuk. Tambah lagi bila guni beras bocor. Aduh seksanya jiwa raga  kanak kanak aku waktu itu. Bukan dia faham bahasa, dia masuk aku halau, masuk lagi halau lagi. Last, aku biar dia masuk menikmati beras yang berterabur di lantai. Aku nampak lastik dan batu di meja ayah aku. Dalam hati aku, siap kau ayam. Dalam tengah asyik si ayam menikmati beras, aku tarik lastik yang berpeluru batu. Dari jarak yang tak berapa jauh aku lastik ayam tu. Menggelupur kesakitan kena batu, aku terkejut sebab batu tembus dalam badan dia. Takut aku sebab ayam itu mati. Apa aku nak bagi tau mak aku. Akhirnya mak aku dapat tahu, berbakul aku kena leter. Mak aku kata..perempuan apa ni? Main macam lelaki, pakai seluar pendek lagi. Sudah la tu habis ayam mak aku nanti. Aduh, menyesal sungguh bila tengok satu nyawa melayang di tangan aku.
           
       Selesai satu bab, lagi satu kebiasaan aku dan geng aku ialah mandi sungai. Kalau mandi sungai, pagi turun petang baru balik rumah. Makan tengah hari? Kami akan balik ke rumah masing masing ambil nasi , berkelah ramai ramai. Aku masih ingat masa itu mak ayah tak kongkong kami pun. Tidak pula nampak mereka risau kalua-kalau berlaku trajedi lemas ke, hanyut ke. Kalau mandi di sungai bukan sekadar mandi, kami bermain baling batu masuk dalam lubuk yang paling dalam. Kalau aku kenangkan hari ini, sumpah aku tak bagi kalau anak anak aku beraktiviti macam aku, cara aku. Bahaya weh..
          
      Last aku nak cerita bab main polis sentri. Tak tau betul ke tak aku eja. Aku selalu akan bawa bekal kudap kudapan seperti coklat, keropok untuk sekutu rapat aku. Rasa macam cerita anakku sazali la pulak. Bila aku sampai, berkerumun kawan-kawan nak jadi geng aku. Maklum lah poket seluar aku penuh dengan bekalan dunia akhirat untuk geng aku. Kadang aku bawa susu pekat manis yang dalam peket tu. Masa tu yang femes susu cap junjung la. Kalau tak pun milo peket. Kami pakat ratah macam tu saja. Air? Tak payah. Ayah aku tak pernah kedekut dengan budak-budak. Setiap aku pergi main macam macam makanan aku bawa. Ayah kira sedekah la tu.
        
    Port kami bermain masa tu, dalam hutan la. Ada pokok kopi, jiran punya. Pokok pinang yang kecil jadi mangsa aku dan geng aku. Aku rasa pembaca kisah aku ni mesti rasa pelik kalau aku kata abih pokok pinang yang kecik-kecik rosak kami kerjakan. Kadang aku sampai pening sebab makan umbut pinang muda. Sedap..manis ja. Jiran aku pernah mengadu dekat ayah aku gara gara kami rosakkan pokok pinang muda sebab nak makan umbutnya. Harap-harap tuan tanah yang keba aku rosakkan pokok pinang tu halalkan aku. Kalau tak, sakit lah aku nak mencari dekat mahsyar nanti.
      
    Ayah aku seorang yang tegas kalau dalam bab solat dan mengaji. Aku, kakak dan adik lelaki aku mengaji dekat rumah opah. Rumah opah tu belakang rumah aku ja. Bila nak pergi rumah opah kena lalu bawah pokok rambai. Besar pokok rambai tu. Kakak aku selalu kata ada penunggu dekat pokok rambai tu. Bila lalu setiap kali nak pergi mengaji, berterabur kami adik beradik lari. Selalunya aku yang sampai dulu dekat rumah opah. Sementara menunggu opah habiskan wirid selepas solat maghrib, kami mengaji    yang semalam punya dulu. Elok saja opah habis wirid, laju saja aku terpa, nak mengaji dulu. Maklum la , lepas berita ada cerita combat. Lagi satukan, opah selalu puji aku. Opah kata aku terang hati, mudah ingat bila mengaji. Ewah...kembang aku bila dipuji. Kakak aku kalau bab mengaji slow sikit. Tapi aku dan kakak memang rapat, tak pernah bergaduh. Walau kami berlainan ibu, aku sayang kakak aku. Aku selalu tolong ajar dia mengaji. Sampai sekarang kami berdua rapat. Lagi satu perangai comel aku, selalu aku tipu opah, kata sakit perut sebab takut terlambat tengok combat. Comel la sangatkan?
       
      Aku nak bagi tahu, dekat kampung aku masa tu, cuma pak ngah aku seorang saja yang mampu beli tv. Tak percaya? tanya mak aku...hahaha.Masa tu cerita bersiri yang paling popular combat, chips, bj and the bear dan banyak lagi. Bila malam, rumah pak ngah aku macam panggung wayang, penuh sesak orang datang nak tengok tv. Masa tu pak ngah aku kenakan bayaran sepuluh sen seorang. Bila orang sampai mereka bayar dengan cara bubuh dalam tin milo. Keletung...kelatang duit masuk. Kadang ada juga yang nakal bubuh batu. Masa tu aku berangan, kalau lah ayah aku beli tv, sudah tentu aku kaya raya. Mesti aku perangai macam mail dalam upin ipin.
       
     Aku nak sambung celoteh pasal musim buah. Selalunya musim yang ditunggu tunggu oleh aku dan adik beradik serta sepupu sepapat dah tentu lah musim durian. Pokok durian tok  nenek banyak, semuanya keliling rumah ja. Bila bunyi berdebuk durian luruh, berdesup kami semua berlari, kalah pelari popular marina chin. Apa taknya, ayah aku bukan ke peraih buah. Buah durian tu jual dekat ayah aku. Sanggup tak makan, kalau nak makan jual dulu. Dapat duit, lepas tu minta balik durian dekat ayah aku, untuk makan. Apa jenis anak la kami masa tu kan? Seingat aku beratus juga duit durian yang aku dapat. Aku tahu ayah rugi bila beli durian anak anak, apa tidaknya lepas beli, ayah bawa durian masuk dalam rumah. Ayah aku suruh pula mak aku masak pulut. Makan dengan buah durian dan santan. Sedapnya nikmat musim durian. Itulah untungnya kami sebagai anak anak kampung. Penuh dengan keriangan seumpama warna warna pelangi. 

     Andai dapat aku undur masa, mahu aku bawa anak anak aku saksikan kehidupan aku yang terlalu istimewa. Tidak perlukan barang barang mewah. Serba sederhana namun bahagia sekali.Apapun rindunya aku pada arwah ayah, arwah pak ngah. Al fatihah untuk insan mulia kesayanganku. Itu lah serba sedikit kisah hidupku di zaman kanak kanak . Maaf seandainya kisah ku ini ada membuatkan para pembaca tidak selesa atau bosan membacanya.InshaaAllah, panjang umur boleh aku berceloteh lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan