Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

01 Ogos 2013

Fadhilat Tarawih Malam Keduapuluh empat dan Tazkirah


Di dalam Durre Manthur diriwayatkan daripada Aisyah r.a bahawa apabila sahaja bulan Ramadhan menjelang, wajah Rasulullah SAW akan berubah. Baginda SAW kemudiannya akan memperbanyakkan solatnya menjadi lebih tawaduk semasa berdoa dan menjadi lebih takut lagi kepada Allah SWT.

Mengikut riwayat yang lain, jarang sekali Baginda berbaring di atas tempat tidur sehinggalah tamatnya Ramadhan. Selanjutnya dinyatakan bahawa malaikat-malaikat yang seharusnya membawa arasy telah diperintahkan supaya meninggalkan segala sesuatu dan hanya membaca "amin" kepada doa orang-orang yang berpuasa.

Bermacam-macam hadis yang sedemikian yang menyatakan bahawa doa-doa daripada orang yang berpuasa adalah diterima. Apabila Allah SWT telah menjanjikannya dan juga Rasulullah SAW telah memberitahu kepada kita, maka tidaklah sepatutnya terdapat apa-apa keraguan mengenai kebenaran akan riwayat-riwayat ini. Tetapi anehnya, walaupun begitu masih terdapat dengan terangnya bahawa orang yang sedemikian tidak pula menerima apa-apa yang didoakannya. Mereka memohon tetapi tidaklah diterima. Ini tidaklah pula bermakna yang doa-doa mereka telah ditolak. Hendaknya seseorang itu faham setakat ini apakah yang dimaksudkan dengan doa yang diterima.... bersambung esok insyaAllah.

Fadhilat Tarawih Malam Keduapuluh-empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan