KITA mungkin selalu mendengar orang berkata,"saya
ikhlas." Tapi itu sekadar adat berbahasa kerana tidak ada siapa pun tahu
keikhlasan seseorang.Malah hati sendiri pun susah hendak diteropong sama ada
ikhlas atau tidak ikhlas.Tapi sekurang-kurangnya keikhlasan dapat dibaca pada
sikap dan tindak-tanduk kita.Cuba-cubalah kuiz ini.......
1.Anda sedang melangkah ke majlis pengajian di surau apabila
ada yang menegur."Rajin ke surau nampaknya, tak lama lagi bolehlah jadi
ustazah/ustaz."Reaksi anda?
A.Teragak-agak hendak meneruskan langkah.
B.Terus melangkah dengan sopan sambil
berkata,"Amin,mudah-mudahan begitulah hendaknya..."
2.Anda sangat menjaga waktu solat bila bersama rakan-rakan
sealiran.Bila berseorangan?
A.Hilang kekuatan dan selalu lewat solat.
B.Alhamdulillah,dapat pertahankan solat pada awal waktu.
3.Ada orang mengutip derma untuk kebajikan.Ketika itu anda
hanya ada sedikit wang tapi tidak dapat mengelak.Bicara hati anda?
A."Hai...melayanglah duit belanja aku..."
B."Moga-moga ALLAH nilai dan ALLAH ganti dengan yang
lebih baik."
4.Anda dipuji seseorang.rasa hati anda?
A.Bangga tidak terperi.
B.Mengembalikan pujian kepada ALLAH.
5.Anda bermuka manis dan memberi senyuman kepada seorang
teman, tapi dia seakan tidak memberi respons sahaja.Komen anda?
A."Malas nak senyum-senyum lagi kat dia."
B."Agaknya mood dia tak berapa baik hari ni...Ada
masalah agaknya."
6."Amboi! Alim nampak..."tegur seorang kawan
apabila melihat anda pertama kali bertudung.Reaksi anda?
A.Tersinggung,rasa macam kena perli.
B.Tenang dan masih boleh bermuka manis.
7.Mudahkah bagi anda untuk konsisten membuat sesuatu amalan
baik?
A.Susah
B.Mula-mula memang susah, tapi lama-kelamaan rasa seronok
pula.
8.Anda dilucutkan jawatan dalam persatuan dan menjadi ahli
jawatankuasa biasa.Bicara hati anda?
A."Tidak ada moodlah nak buat apa-apa lagi...."
B."Tak apalah, asalkan aku dapat terus berkhidmat
bakti."
9.Anda telah bersusah payah menjayakan sesuatu projek,
tetapi tiada siapa pun yang menghargai.Reaksi anda?
A.Kecil hati dan hilang mood hendak buat lagi.
B.Tetap bahagia kerana sudah berjaya sambil mengharap ALLAH
terima sebagai ibadah.
10.Anda ternampak seorang wanita daif menggunakan duit
sedekah daripada anda untuk membeli rokok.Bicara hati anda?
A."Tak patut sungguh.Ishh...menyesal pulak sedekah kat
dia..."
B."Tak patut dia buat macam tu.Tapi tak apalah,
mudah-mudahan dia dapat hidayah dan moga-moga sedekah aku tetap ALLAH
terima."
(Beri satu markah untuk diri anda bagi setiap jawapan 'B')
ANALISIS MARKAH
10- Anda masih tidak boleh mendakwa sebagai seorang yang
ikhlas, kerana keikhlasan itu rahsia ALLAH.Hanya ALLAH yang dapat
menilainya.Tetapi tanda-tanda keikhlasan sedikit sebanyak ada pada diri
anda.Jangan jemu mencari keredhaan-Nya kerana Dia tidak pernah jemu menerima
pengabdian daripada hamba-Nya.
7-9- Tahap keikhlasan anda belum sepenuhnya.Tetapi keihlasan
boleh diusahakan.Buatlah sebanyak mungkin kebaikan.Walaupun pada peringkat awalnya
anda benar-benar tidak ikhlas, mudah-mudahan lama-kelaman apabila kebaikan itu
menjadi sebati, akhirnya ALLAH campakkan keikhlasan di hati kita.jangan lupa
berdoa agar ALLAH masukkan kita ke dalam golongan hamba-hamba-Nya yang ikhlas.
6 ke bawah- Mungkin tahap keikhlasan anda sangat kurang
disebabkan anda belum dapat hayati tujuan sebenarnya hidup ini; untuk apa dan
kerana siapa.Carilah keredhaan ALLAH, bukan keredhaan manusia.Bumi yang kita
pijak ini milik ALLAH, kenalah kita berjaga-jaga dengan pandangan
ALLAH.Yakinlah, sungguhpun manusia suka atau tak suka, ia tetap tak menjejaskan
kita kalau ALLAH suka dan sayangkan kita.Kita hidup untuk mengabdikan diri
kepada ALLAH, bukan untuk manusia.
Maka renunglah pula definasi ikhlas itu....
Abu Ya'kub As-Susi berkata: "Ikhlas ialah tidak
melihatnya ikhlas. Siapa yang menyaksikan pada keikhlasannya akan ikhlas, maka
sesungguhnya keikhlasannya itu memerlukan ikhlas".
Apa yang disebutkan oleh Abu Ya'kub di atas adalah sautu
isyarat kepada pembersihan amal dari Ujub dengan perbuatan. Bahawa
memperhatikan kepada keikhlasan dan melihat kepadanya itu adalah satu
keujuban(mengherankan diri). Dan ini termasuk dalam jumlah bahaya. Dan yang
ikhlas itu ialah apa yang bersih dari semua bahaya. Maka ini kedatangan satu
bahaya.
Niat yang baik itupun tidak akan terlepas dari dicampuri
oleh sesuatu yang jahat seperti Ujub, Riya, Kasih akan dunia, takabbur serta
lain-lain daripada maksiat yang di dalam hati. Sifat-sifat Mazmumah ini adalah
berasal dari nafsu syahwat dan sifat-sifat basyariah(kemanusiaan)dan Kejahilan.
Dalam banyak keadaan dan masa kita manusia banyak dipengaruhi oleh sifat-sifat
basyariah yang memang cenderung kepada nafsu dan syahwat walaupun dalam
beribadat.
Ia boleh menjelma dalam berbagai-bagai wajah yang baik berupa
ibadat, taat, kebajikan pada lahirnya tetapi mengandungi tujuan yang jahat dan
dusta dan kadang-kadang menjijikkan. Adat kata, tanpa rahmat dan pertolongan
ALLAH seseorang itu tidak akan terlepas dari najis riya dan syirik. Ilmu yang
ada kadang-kadang malah seringkali akan tunduk pada kemahuannya. Akal pula
selalu saja tewas. Inilah kenyataan yang ada pada kita manusia. Sentiasa
bergelumang dengan dosa maksiat dan penderhakaan kepada ALLAH.
Begitu rumit, tersangat payah dan betapa halusnya soal
pembersihan(ikhlas) ini. Persoalanya adalah berkisar pada hati atau jiwa kita.
Benarlah kata Imam Ghazali; "dan
tidak bisa selamat dari tenggelamnya di lautan ini kecuali dengan Penglihatan
dan TaufikNya dan Inayat daripadaNya."
Ini adalah kerana Ikhlas itu adalah persoalan hati kita atau
jiwa kita atau ruh kita.
Bagaimana halus dan samarnya pengetahuan kita tentang
ruh kita begitulah juga halus dan samar ikhlas ini. Hanya mereka yang hidup
cahaya mata hatinya sahaja yang mampu melihat dan menyaksikannya. Hanya mereka
yang hidup ruhnya sahaja yang akan mengenali makna sebenar hakikat ikhlas ini.
Hanya mereka yang memiliki Ilmu Yang Haq(Adab Tasauf)sahaja yang dapat
mengkholiskan(membersih/ikhlas)amalannya. Ini adalah tujuan mereka adalah untuk
membersihkan(ikhlas) hati(diri) supaya bersih Tauhid mereka.
Di antara tanda-tanda ikhlas dalam satu amalan apabila orang
memuji atau mencaci amalan kita,kita rasa sama saja.Pujian tidak membanggakan
kita dan kejian tidak menyusahkan.Itulah tanda ikhlas.Maknanya amalan itu
betul-betul dibuat kerana ALLAH.Kerana itu kalau manusia cerca,caci atau
hina,hati pun tidak cacat,tidak timbul perasaan marah,dendam atau ingin membela
diri atau melawan orang yang menghina itu.
Begitu juga,kalau orang puji,pujian itu tidak membekas di
hatinya.Tidak timbul rasa bangga ,puas hati dan juga dan juga tidak bertambah
kasih sayangnya pada orang yang memuji itu,disebabkan oleh pujiannya.Bagi
orang-orang yang ikhlas,pujian dan kejian tidak pernah di fikirkan apalagi
hendak di harapkan.Mereka sangat takut kalau-kalau ALLAH menolak amalan dan
memurkai mereka.Sebaliknya mereka sangat ingin ALLAH menerima baik
amalan-amalan mereka serta meredhai mereka.
Mereka sanggup mengetepikan
kepentingan sendiri dalam usaha mencari keredaan ALLAH.Mereka tidak bimbang
nasib diri,rugi atau untung,orang keji atau puji,menang atau kalah,yang penting
supaya ALLAH menerima baik amalan mereka.Rasulullah SAW kerana menganjurkan
sifat ikhlas telah bersabda yang bermaksud: “Berbuat
baiklah pada orang yang berbuat jahat kepada kamu”
Seseorang yang mencari keredaan ALLAH ,akan sentiasa mencari
peluang untuk berbakti kepada-Nya.Ketika orang lain bertindak jahat pada
mereka,mereka akan merasa berpeluang untuk mendapat pahala dan kasih sayang
ALLAH.Sebab itu kejahatan orang diterima baik dan dibalas dengan kebaikan pula.
Hal itu benar-benar berlaku di kalangan orang-orang soleh
dan muqarrobin.Ketika mendengar orang menghina mereka,langsung dihantarnya
hadiah pada orang itu.Bila di Tanya apa tujuan hadiah itu,jawapan mereka adalah,”Orang yang menghina kita sebenarnya
memberi pahala kepada kita.Memberi pahala sama seperti memberi syurga.Jadi
untuk membalas pemberian yang begitu besar pada kita,memang patutlah kita
menghadiahkan sesuatu kepadanya”.Begitulah hati yang ikhlas.Dia tidak
melatah kalau orang menggugat,malah gugatan itu mendekatkan dirinya pada ALLAH
Taala.
Diriwayatkan bahawa seorang ahli sufi terkenal;
Ibrahim Adham ke padang pasir dan bertemu seorang askar yang
bertanya kepadanya: “Engkau seorang
hamba?”
Jawab Ibrahim: “Ya”
“Di mana tempat yang
makmur?” tanya askar itu.
Ibrahim menunjukkan tanah perkuburan tidak jauh dari situ.
Askar itu marah sambil berkata: “Yang aku mahu ialah tempat yang makmur. Tempat yang kau tunjuk itu
adalah tanah perkuburan.”
Askar itu marah sambil mengambil cemati dan memukulnya. Dia
kemudian membawa Ibrahim ke pekan. Di sana, kawan-kawannya bertanya apa yang
berlaku. Selepas askar itu bercerita, kawan-kawannya memberitahu bahawa orang
yang dipukulnya ialah Syeikh Ibrahim bin Adham, seorang alim yang terkenal.
Askar itu kemudian melompat turun dari kudanya dan terus
mengucup tangan dan kaki Ibrahim sambil meminta maaf dan menyesal. Ibrahim
kemudiannya ditanya oleh kawan askar itu mengapa dia mengaku dirinya hamba.
Jawab Ibrahim: “Askar
itu tidak bertanya: Engkau hamba siapa. Dia hanya bertanya engkau seorang
hamba. *Kerana itulah aku menjawab *ya* kerana aku adalah hamba ALLAH. Apabila
dia menyebat kepalaku. Aku memohon agar ALLAH memasukkannya ke dalam syurga. “
Tanya kawan askar itu: “Mengapa
begitu, bukankah dia memukulmu?”
Jawab Ibrahim: “aku
tahu bahawa aku diberi pahala kerana perbuatannya itu ke atas diriku. Aku tidak
mahu diriku saja mendapat kebaikan, sementara dia sendiri yang mendapat
keburukan.”
Begitulah sifat mukmin sejati. Akhlaknya mulia walaupun
dihina dan disakiti oleh orang lain, dan di dalam hatinya, tidak terdetik untuk
membalas dendam, sebaliknya mendoakan kesejahteraan terhadap orang yang menganiayainya.
Ada dua golongan tingkat kedudukan seorang hamba ahli
ikhlas, yakni hamba ALLAH yang abrar dan yang muqarrabin.
1) Keikhlasan seorang abrar adalah apabila amal perbuatannya
telah bersih dari riya, baik yang jelas maupun yang samar. Tujuan amal
perbuatannya selalu hanya pahala dan syurga yang dijanjikan oleh ALLAH kepada
hamba-Nya yang ikhlas. Dan ini terambil dari ayat, "Iyyaka na' budu"
(Hanya kepada-Mu kami menyembah, dan tiada kami mempersekutukan Engkau dalam
ibadatku ini kepada sesuatu yang lain).
2) Adapun keikhlasan seorang muqarrabin ialah menerapkan
pengertian kalimat, "La haula wala quwwata illa billah" (Tiada daya
dan kekuatan untuk berbuat apa pun kecuali dengan pertolongan ALLAH Azza wa
Jalla). Ia merasa bahwa semua amal perbuatan semata-mata karunia ALLAH
kepadanya, sebab ALLAH yang memberi hidayah dan taufik. Ini terambil dari ayat,
"Iyyaka nasta'in" (Hanya kepada-Mu kami mengharap pertolongan, sebab
kami sendiri tidak berdaya).
Amal orang abrar dinamakan amal Lillah, yaitu beramal karena
ALLAH. Sedang amal muqarrabin dinamakan amal Billah, yaitu beramal dengan
bantuan karunia ALLAH. Amal Lillah menghasilkan sekadar memperhatikan hukum
lahir, sedangkan amal Billah menembus ke dalam perasaan kalbu.
Berkata Sheikh Ibni Atho'illah As-Kandari dalam Kitab
Hikamnya;
Bagaimana engkau akan
minta upah terhadap suatu amalan yang ALLAH sendiri yang bersedekah amal itu,
atau bagaimanakah engkau minta balasan atas Sidiq/keikhlasanmu, padahal ALLAH
sendiri yang memberi hidayah keikhlasan itu kepadamu.
Kata Muhammad bin Said Al-Maruzi Rahimallahi Taala;
Bermula segala
pekerjaan agama itu sekeliannya kembali kepada dua asal iaitu;
1) Perbuatan itu
daripada ALLAH Taala dengan dikau
2) Perbuatan
daripadamu bagi ALLAH Taala.
Maka sayugianya redho
engkau akan sesuatu yang diperbuat oleh ALLAH dengan dikau. Hendaklah engkau
ikhlas kerana ALLAH di dalam amal yang engkau perbuat akan Dia. Maka apabila
engkau perbuat dua perkara ini nescaya engkau dapat bahagia dan kemenangan di
dalam dua negeri yakni dunia dan akhirat.
Seorang mursyid pernah menasihatkan, "Perbaikilah amal perbuatanmu dengan ikhlas, dan perbaikilah
keikhlasanmu itu dengan perasaan tidak ada kekuatan sendiri, sedangkan semua
kejadian itu hanya semata-mata karena bantuan ALLAH.”
Wallahualam.....
Sumber:
Bicarasufi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan