Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

tweet twiit

06 Februari 2011

Punca Kelemahan Umat Islam - Perspektif Mahathir Mohamad (bah.akhir)



Ini adalah merupakan bahagian terakhir dari artikel Punca Kelemahan Umat Islam - perspektif Tun Mahathir Mohammad yang ditulis oleh Prof.Dr Idris Zakaria. Untuk memahami topik sebenar dalam artikel ini tuan-tuan hendaklah mengikut urutan bahagian yang telah dipaparkan dalam blog ini. Sudut pandang dari seorang negarawan dalam mengenalpasti punca-punca kelemahan umat Islam yang telah membelenggu sekian lama, silakan untuk terus membaca.........


MELAYU ISLAM MESTI AKUI DAN BAIKI KELEMAHAN
Minda yang terbuka hendaklah terbuka kepada yang benar dan nyata sekarang. Yang benar dan nyata sekarang ini ialah kedaifan orang Melayu Islam dan ketidakmampuan mereka. Yang benar dan nyata ialah kita sendiri terpaksa bergantung kepada kaum lain untuk membangun dan memperkayakan negara kita. Yang benar dan nyata ialah banyak urusan dalam masyarakat dirancang dan dilaksanakan oleh kaum lain.

Dari segi hubungan antarabangsa yang benar dan nyata ialah Melayu Islam tidak dapat mendirikan negara yang dapat membantu dan menolong menyelamatkan orang-orang Islam yang tertindas dan daif, terutama yang terdiri daripada orang Islam. Dan banyaklah lagi kelemahan orang Melayu dalam menangani hubungan antarabangsa. Minda yang terbuka perlu pertamanya mengenal pasti dan mengakui kelemahan yang ada pada Melayu Islam dan keduanya mengenal pasti apa yang perlu diubah dan diamal untuk mendapat manafaat daripada minda yang terbuka. Pendekatan dan kemampuan menilai yang terbuka.

Pendekatan dan kemampuan menilai antara yang baik dan yang buruk perlu menjadi kebolehan yang ada pada orang Melayu Islam. Dalam menilai sifat-sifat yang ada pada diri sendiri tidak ada tempat bagi perasaan malu mengenai kelemahan diri dan kesombongan yang tidak berasas. Demikian juga setelah mengenal pasti kualiti yang lemah yang ada pada diri sendiri tidak perlu perasaan malu untuk menerima dan mengamal nilai yang ada pada orang lain, walaupun mereka daripada
kaum dan bangsa yang kita kurang senang dengan mereka. Yang jelas ialah minda yang terbuka ialah suatu sikap yang baik yang perlu dimiliki orang Melayu Islam. Namun minda yang terbuka harus disampingi oleh keupayaan menilai dan memililh yang jernih dan membuang yang keruh.

Yang benar dan nyata harus diakui walaupun pedih dan yang benar dan nyata harus memandu pemikiran yang terbuka. Akhirnya perubahan perlu diterima jika minda yang terbuka hendak dihasilkan nikmat, termasuk perubahan budaya bangsa tanpa menghilangkan identiti bangsa. (Mahathir. 2002. Ucapan Perdana: 10-13)

MAHATHIR DAN TINDAKAN PERUBAHAN
Tidak banyak pemimpin negara-negara dunia yang menguasai serentak idealisme dan realisme. Sejarah pemikiran dunia merakamkan kumpulan pemimpin yang menguasai realisme biasanya berjaya melestarikan idea dan gagasannya. Sementara kelompok idealis hanya mampu memperkasakan kelemahan dan status-quo kuasa politik atau kekayaan. Pemimpin yang realis adalah orang yang memahami dengan baik persoalan-persoalan semasa rakyat dan serta mampu menyusun strategi untuk menghadapinya. Mahathir seperti yang telah terbukti, adalah seorang pemimpin dan negarawan yang tercanturn dalam dirinya idealisme dan realisme serentak.

Kefahaman tentang Islam, sejarah umat Islam, bangsa Melayu, membawa kepada ideologiideologi
moden serta cabaran-cabaran terkini seperti gagasan globalisasi dan pelbagai macam idea tentang ekonomi politik dunia, mata wang serta prospek serta persediaan masa hadapan ummah dan
lain-lain sering dibincang oleh Mahathir di dalam negara dan di peringkat antarabangsa.

Bagi Malaysia, itulah gagasan serta idealisme yang telah direalisasikan oleh Mahathir. Segala kelemahan umat Melayu diubati melalui pelbagai bentuk tindakan jangka pendek dan jangka panjang.

Wawasan 2020 adalah platform panjangnya untuk merubah minda, psikologi dan hala tuju masa hadapan umat Islam Malaysia. Terdapat banyak tindakan praktikal yang telah dilakukan oleh Mahathir menukar realiti dan kehidupan umat lslam di Malaysia. Di sini, penulis hanya
memetik contoh tindakan Mahathir melawat perusahaan dan kemajuan sains dan teknologi di Jepun dan Korea sekadar contoh, dan beliau kerap melawat negara-negara tersebut.

Pada pertengahan tahun 2000, Mahathir telah membuat lawatan kerja ke Jepun. Selain dari acara-acara rasmi, Mahathir melawat syarikat-syarikat multinasional Jepun. Beliau melawat kilang Yamazaki Mazak di Nagoya, iaitu sebuah kilang pengeluar mesin berkomputer dan peralatan mesin dengan menggunakan teknologi terkini termasuk kilang siber pertama di dunia di bidang ini.Perjalanan dan kerja di kilang ini boleh dipantau oleh petugasnya biarpun dari bilik tidur di rumah. (Mingguan Malaysia. 18 Jun 2000).

Sempena lawatan ini beliau turut menyaksikan upacara menandatangani perjanjian antara SME Aerospace, anak syarikat SME Industries dan Mazak bagi pembelian mesin untuk pembuatan komponen industri aeroangkasa di Malaysia. lndustri ini digerakkan sendiri oleh Mahathir.
Kemudian, Mahathir melawat Matsushita Multimedia Center di Tokyo. Di sini, Mahathir tertarik dengan ciptaan sistem penginapan digital 2003 atau H111

House yang sedang dibangunkan olch syarikati berkenaan. Di sini, ciptaan telefon selular bagi mengawal selia fungsi rumah, bilik air yang boleh memproses data kesihatan diri dan sistem keselamatan tercanggih. Teknologi ini disarankan oleh Mahathir dipindahkan ke Koridor Raya
Multimedia (MSC) di Putrajaya. Mahathir juga turut menguji sistem pengangkutan gabungan bas kereta api yang menggunakan teknologi Intelligent Multimode Transit System (IMTS). Pengangkutan bergerak tanpa pemandu.

Perjalanannya dikawal di pusat kawalan. Semua jumpaan dan kemajuan ini dicatat oleh Mahathir untuk direalisasikan di Malaysia. Pada pertengahan tahun 2002 pula Mahathir mengadakan lawatan
kerja ke Korea Selatan. Mahathir juga kerap ke Korea Selatan sama seperti Jepun di atas. Di samping memenuhi tujuan-tujuan hubungan dua buah negara dari sudut kepentingan politik, Mahathir juga melawat dan meninjau teknologi-teknologi terkini terutama sekali pusat penyelidikan dan
pembangunan (R&D) syarikat pengeluar kereta Hyundai di Gyeonggi-do. Di sini Mahathir melihat sendiri kepesatan industri kereta Korea.

Dalam masa kurang sedekad, keluaran syarikat ini telah menembusi pasaran dunia melalui model-model kereta yang cantik menawan para pembeli. Di sini, lima memorandum persefahaman (MoU) ditandatangani iaitu MATRADE dan KITA, Naza Kia Sdn. Bhd. dan Kia Motors Corporation serta LG
Chem Invesment Ltd. dan Innobiologies Shd. Bhd. Lawatannya itu telah berjaya memindahkan teknologi serta etika kerja Korea ke Malaysia. Selanjutnya syarikat-syarikat Korea telah dibenarkan
beroperasi di Malaysia. Tindakan praktikal ini adalah usaha Mahathir untuk memindahkan kepandaian teknologi Timur ke Malaysia.
(Utusan Malaysia. 23 Mei 2002).

KESIMPULAN
Mahathir bersemangat tinggi untuk mengubah nasib dan realiti kehidupan umat Islam di Malaysia. Beliau juga berhasrat menjadikan Malaysia negara Islam model kepada negara-negara Is1am di dunia dan ini telah menjadi kenyataan. Sewaktu saya berada di England, Mesir, Indonesia, Jordan dan di lain-lain negara di Timur, masyarakat dunia terpegun dengan Mahathir dan Malaysia umumnya justeru pembangunan pesat dalam segenap bidang kehidupan rakyat Malaysia. Sewaktu makalah ini ditulis, Malaysia masih unggul walaupun Mahathir sudah berhenti menjadi Perdana Menteri. Kejayaan pembangunan Malaysia diteruskan oleh penggantinya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Dianggarkan kira-kira dua juta rakyat Indonesia. Myammar, Thailand, China, Pakistan, Filipina dan lain-lain datang mencari kehidupan di Malaysia. Mereka menganggap Malaysia adalah `lubuk emas'.

Siapa yang lebih penting dari realiti itu ialah umat Islam telah ditingkatkan kualiti kehidupan mereka dengan cara menghakis sedikit demi sedikit segala kelemahan yang telah disebutkan di atas.
Memang sukar untuk membentuk manusia menjadi bangsa yang maju, tetapi adalah mudah untuk menjadikan mereka susah dan lemah. Mahathir percaya kepada kekuatan ilmu terutamanya sains dan teknologi. Umat Islam dikikis psikologi mereka yang selamanya lemah dan kagum dengan peradaban Barat yang materialis dan sekular.

Beliau memperkenalkan Dasar Pandang ke Timur. Contoh, Jepun dan Korea yang sudah lama terkenal dengan kemajuan industrinya. Umat Islam dibentuk minda mereka supaya meniru kemajuan sains dan teknologi Jepun serta Korea. Dan inilah yang kini sedang dinikmati oleh rakyat Malaysia
sekarang.

RUJUKAN (Prof. Dr. Idris Zakaria)
Dr. Mahathir Mohamad. 1976. Menghadapi Cabaran. K.L. Pustaka Antara.
Dr. Mahathir Mohamad. 1999. Jalan Ke Puncak_ Subang Java. Pelanduk.
Dr. Mahathir Mohamad. 1999. The Malay Dilemma- K.L, Singapore. Time Books
International.
Dr. Mahathir Mohamad. 2002. Ucapan Perdana Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad. K.L,
DBP.
Dr. Mahathir Mohamad. 1995. Islam and The Muslim Ummah. Selected speeches by Dr.
Mahathir Mohamad, Prime Minister Of Malaysia. Vol. 1. edited by Hashim
Makaruddin. Subang Jaya. Pelanduk Publication.
Dr. Ilyas Harun. 1998. Mahathir: Negarawan Unggul Abad Ini. K.L. Iteko .
Rahman Shaari. 1984. Zaman Mahathir. K.L. Limma Enterprise Sdn. Bird.
Sivamurugan Pandian. 2005. Legasi Mczhathir. K.L. Utusan Publication & Distributors
Sdn. Bhd.
Utusan Malaysia, 23 Mei 2002.
Mingguan Malaysia, 18 Jun 2000.
19
Berita Haran 17 Sept. 2003.
Berita Harian 7 Julai 1968.

BIODATA
PROF. DR. IDRIS ZAKARIA merupakan Pensyarah Falsafah dan Pemikiran
Islam, Fakulti Pengajian Islam dan Timbalan Dekan (Hal Ehwal Pelajar), Universiti
Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, Selangor. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan