Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

tweet twiit

20 Mei 2010

Tanda-tanda seseorang itu sedang berbohong


Samada anda sedar atau tidak terkadang anda sedang dibohongi tanpa anda sedar atau perasan tentang itu.Sebenarnya ada terdapat ciri-ciri yang terzahir dari "body language" seseorang yang sedang berbohong itu yang secara automatik terjadi reaksinya bila seseorang sedang mengucapkan pembohongan.

Sebelum kita berbicara lebih lanjut bagaimana mengetahui seseorang berbohong atau tidak, ada baiknya sama-sama kita mengetahui terlebih dahulu 4 golongan pembohong :

1. Pembohong Sesekali
Kita semua pasti pernah melakukan pembohongan selama hidup. Pembohong sesekali tidak biasa berbohong, hanya karena beberapa alasan mereka melakukannya, mungkin karena ingin melindungi dirinya, temannya, orang yang ia cintai atau seseorang yang lain. Perlu diketahui bahwa di balik setiap kebohongan selalu ada ketakutan. Ketakutan untuk menghadapi suatu kenyataan. Pembohong sesekali memikirkan betul-betul apa yang akan diucapkannya sehingga nampak masuk akal. Tetapi kerana mereka tidak biasa berbohong, bahasa tubuhnya tetap memperlihatkan banyak tanda/signal yang menunjukkan bahawa mereka sedang berbohong. Sehingga tidak terlalu sulit menidentifikasikan jenis pembohong seperti ini.

2. Pembohong Berkali-kali
Pembohong berkali-kali adalah orang-orang yang berbohong ‘dengan teratur’. Tidak seperti pembohong sesekali, pembohong berkali-kali tidak mempunyai waktu untuk berfikir tentang kebohongan kerana mereka berbohong sepanjang hidupnya. Tetapi mereka sebetulnya menyedari bahawa mereka berbohong. Orang-orang ini sering terjebak dengan tindakan yang mereka lakukan yang tidak sesuai dengan apa yang mereka ucapkan.

3. Pembohong rutin
Pembohong alami adalah orang-orang yang berbohong secara terus menerus dan seringkali mereka tidak menyedari bahwa mereka sedang berbohong. Bahasa tubuh mereka pun terlihat sangat rutin, karena terbiasa berbohong. Namun ketika mereka ditekan dengan pertanyaan-pertanyaan yang menyudutkan, bahasa tubuhnya memperlihatkan adanya kontradiksi yang menidentifikasikan bahwa mereka sedang menyembunyikan sesuatu. Jenis pembohong rutin agak mirip dengan pembohong berkali-kali. Mungkin anda pernah mendengar istilah 'alaaahhh tahuuuu", ya ini adalah salah satu contoh golongan pembohong rutin.

4. Pembohong Profesional
Jenis pembohong ini berbohong untuk suatu tujuan tertentu atau sengaja ingin mengabui mata kita. Mereka mempelajari segala kemungkinan dan mengetahui mirip apa yang ingin mereka ucapkan. Mereka membuat sinario, memperhitungkan risiko kegagalan dan membuat pelan-pelan cadangan. Meskipun mereka terlatih untuk menggunakan bahasa tubuhnya, tetapi selalu ada ada hal kecil yang terzahir oleh mereka. Kita dapat mengetahui hal-hal kecil tersebut dengan sering mengamati dengan teliti. Salah satu contoh golongan pembohong seperti ini adalah jurujual, mohon maaf kerana yang dimaksudkan disini adalah jurujual yang terlalu berlebihan mempromosikan suatu produk padahal produknya sendiri mempunyai kualiti yang sangat rendah dan pembohongan itu terkeluar dari isu-isu logik dan terkadang menzahirkan kedangkalan akal. Contoh yang lain adalah para ahli politik yang tidak lain hanya bertujuan memecah belahkan umat, mereka sengaja mengabui mata masyarakat untuk kepentingan peribadi.


Diantara tips yang mudah (perlu diperhati) untuk kita rujuk bila berdepan dengan seseorang pembohong adalah seperti di bawah:


Menyentuh Hidung
Apabila seseorang itu berbohong, tisu-tisu erektil pada hidungnya akan dipenuhi darah menyebabkan ianya membesar. Fenomena ini juga dikenali sebagai 'Kesan Pinocchio'. Jadi, apabila si dia bercakap dengan anda dan kerap menyentuh hidung yang sebenarnya tidak gatal, sebenarnya ada sesuatu yang diselindungkan si dia.

Menutup Mulut
Ada sesetengah orang meletakkan tangan di atas mulut mereka apabila berbohong. Ini merupakan suatu tindak balas automatik yang lahir dari segi psikologi kerana dari kecil lagi sudah dididik untuk tidak berbohong. Apabila mulut mengeluarkan kata-kata dusta, tangan cuba menghalangnya.

Gagap
Apabila seseorang yang bercakap lancar dan licin tiba-tiba gagap merupakan tanda-tanda sedang mengalami tekanan emosi. Sekiranya tiada apa-apa petunjuk bahawa tekanan ini disebabkan perkara lain seperti sedih, pilu, marah dan sebagainya, kemungkinan besar orang tersebut berbohong. Jadi, jika anda bertanya pada teman anda dan si dia gagap untuk menjawabnya, maka anda tahu membuat kesimpulan atas tindakannya itu.

Pergerakan Mata
Orang yang berbohong akan cuba menyakinkan pendengarnya dengan memandang tepat pada mata mangsanya. Oleh itu, sekiranya kelipan mata berkurangan dari kadar biasa, ini mungkin tanda berbohong. Sebaliknya ada juga keadaan di mana sekiranya mata seseorang itu tiba-tiba berkedip dengan banyaknya, ini merupakan tanda-tanda tekanan perasaan yang berkemungkinan disebabkan berbohong juga. Kerlipan mata yang normal sahaja menunjukkan dirinya tidak berbohong.

Melengah-lengahkan Jawapan
Orang yang berbohong perlu berfikir sebentar untuk mereka cipta pembohongannya. Berfikir terlalu lama, berdehem, batuk dan sebagainya merupakan tanda-tanda bahawa orang tersebut mungkin berdusta.

Resah
Orang yang berdusta kerap gelisah dan mengubah-ubah posturnya. Apabila seseorang dalam keadaan tenang tiba-tiba sahaja menjadi resah dan tidak senang duduk apabila berhadapan dengan sesuatu soalan, ini berkemungkinan merupakan bahawa seseorang itu sedang berbohong.

Kesimpulannya, sekiranya kita ingin mengesan samada seseorang itu berbohong, kita perlu sentiasa memerhatikan air muka dan gerak badannya dengan teliti. "Body language" sudah boleh menunjukkan sama ada dirinya berbohong atau tidak. Sebarang perubahan dari keadaan normal mungkin merupakan tanda orang tersebut berbohong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan