Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

30 Julai 2013

Fadhilat Tarawih Malam Keduapuluhdua dan Tazkirah


Orang yang ketiga malang ialah semasa hidupnya terdapat salah seorang daripada kedua ibubapanya ataupun kedua-duanya yang lanjut usianya (tua), tetapi ia masih tidak dapat mencium bau syurga kerana gagal memberi khidmat kepada ibubapanya. Para ulama telah mengatakan bahawa di dalam setiap amalan yang dibenarkan adalah wajib mematuhi perintah kedua ibubapanya. Seseorang itu janganlah berlaku kasar dan biadap terhadap mereka, tetapi sebaliknya merendahkan diri dan suara hatta kedua ibubapanya tidak pernah beriman.

Janganlah hendaknya seseorang itu meninggikan suara melebihi daripada suara ibubapanya dan janganlah memanggil dengan menggunakan nama-nama mereka. Seandainya keduanya lemah iman, hendaklah diajak dan melarang dalam keadaan penuh lemah lembut dan kebijaksanaan. Pendekata dalam setiap masa, keduanya hendaklah dimuliakan dan dihormati. 

Di dalam sebuah hadis ada diriwayatkan bahawa "pintu-pintu terbaik memasuki syurga ialah bapa. Jika kamu ingin-jagailah dia dan jika kamu suka binasakanlah dia." Di dalam hadis lain dinyatakan bahawa:"Selain daripada menyengutui sesuatu dengan Allah, Allah akan mengampuni segala dosa-dosa dengan kehendakNya. Walau bagaimanapun Dia akan mengenakan siksaan ke atas orang yang tidak taat atau derhaka kepada kedua ibubapanya di dunia ini lagi sebelum mati." Nauzubillah hi min zalik.

Dan apabila salah seorang atau atau keduanya telah meninggal dunia maka hendaklah berdoa dan memohon keampunan sebanyak-banyaknya untuk kedua mereka.Dan berilah layanan sebaik-baiknya kepada saudara mara dan sahabat handai mereka sebagaimana layanan mereka ketika mereka masih hidup. Dengan itu telah sempurna perkiraan sebagai anak yang taat.

Fadhilat Tarawih Malam Keduapuluhdua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan