Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

13 Julai 2013

Fadhilat Tarawih Malam Kelima


Terdapat kaitan yang amat besar antara membaca al Qur'an dan bulan Ramadhan, kebanyakan kesemua kitab Allah SWT yang mulia itu telah diwahyukan pada bulan yang berkah ini. Begitu jugalah al Qur'an telah diturunkan pada bulan ini daripada "al Lawhul Mahfuz" kepada Sama'ud Dunyaa yang mana daripada situ diwahyukan secara berdikit-dikit kepada Rasulullah SAW disepanjang 23 tahun.

Nabi Ibrahim a.s menerima kitabnya pada tarikh 12hb Ramadhan atau 18hb Ramadhan. Nabi Musa a.s menerima Tauratnya pada 6hb Ramadhan. Nabi Isa a.s menerima Injilnya pada 12hb atau 13hb Ramadhan. Bertitiktolak daripada ini dapatlah kita perhatikan  terdapat hubungan besar lagi rapat di antara kitab-kitab Allah dengan bulan Ramadhan. Di atas alasan inilah, mentilawah atau mentaddarus al Qur'an dalam bulan mulia ini digalakkan sebanyak mungkin. Seperti mana yang telah diamalkan oleh orang-orang soleh. Jibril a.s pernah membaca seluruh al Qur'an kepada Rasul kita pada bulan Ramadhan. Ada sesetengah riwayat mengatakan  bahawa Rasulullah SAW membaca al Qur'an dan Jibril a.s mendengarnya. Berpandukan pada perkara ini maka ulama' telah mengatakan bahawa adalah mustahab membaca al Qur'an dengan cara demikian iaitu seorang yang membaca dan yang lain mendengarnya dan begitulah seterusnya bersilih ganti. Maka bacalah al Qur'an sebanyak mungkin pada bulan yang penuh keberkahan ini, janganlah hendaknya diambil endah tidak endah hingga masa terbuang begitu saja.

Fadhilat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan