Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

tweet twiit

29 Julai 2013

Fadhilat Tarawih Malam Keduapuluhsatu dan Tazkirah.


Bersambung perkongsian semalam- Orang malang yang kedua ialah dia yang mendengar nama Rasulullah SAW disebutkan tetapi dia tidak membaca "Daruud" (selawat) ke atasnya. Di atas alasan ini sesetengah ulama menganggapnya sebagai wajib membaca daruud bila nama Nabi Muhammad SAW disebutkan. Di dalam beberapa buah hadis orang yang gagal berbuat demikian itu digelar sebagai si malang atau si bakhil.

Ada sesetengahnya menggelarkan orang-orang demikian sebagai orang yang hilang arahnya ke Jannah. Mereka juga tidak akan berpeluang untuk melihat wajah mulia Rasulullah SAW. Kenyataannya apabila kita gagal membaca daruud maka itu adalah suatu perkara yang amat malang sekali.Cuba fikirkan, jika hendak diperkatakan mengenai hikmah-hikmah yang dikurniakan ke atas umat melalui Rasulullah SAW nescaya tidak akan mampu habis menghuraikannya secara mendalam melalui pena-pena dan kuliah-kuliah. Nikmat-nikmatnya ke atas kita begitu besar sekali. Sebaliknya ganjaran berselawat itu adalah lebih besar lagi. Hadis telah mengajar kita bahawa sekali kita berselawat ke atas Nabi maka Allah akan menghantarkan sepuluh rahmat ke atasnya dan baginya para malaikat a.s akan mendoakannya. Segala dosa-dosa akan diampunkan, kedudukannya akan ditinggikan, ganjaran yang akan diterimanya adalah sebesar gunung Uhud dan Rasulullah SAW akan memberi syafaat kepadanya di akhirat nanti.

Janji selanjutnya mendapat keredhaan Allah SWT, rahmatnya dan bebas daripada kemurkaanNya; keselamatan daripada keganasan kiamat; melihat tempatnya di syurga yang telah dijanjikan. Disamping itu pula ia dijanjikan tidak akan dihinggapi oleh kefakiran dan kemiskinan. janji pertolongan terhadap musuh-musuh dan janji dicintai semua orang. Ulama Fiqh berpendapat bahawa adalah wajib membaca selawat walau sekali seumur hidup dan sementara itu adalah wajib membacakannya ketika nama baginda Rasulullah SAW disebut manakala sesetengahnya pula mengatakannya sebagai mustahab.


Fadhilat Tarawih Malam Keduapuluhsatu
Allah SWT akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan