Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

26 Julai 2013

Fadhilat Tarawih Malam Kelapanbelas dan Tazkirah


Bersambung perkongsian yang lepas - Kurniaan yang keempat yang ada pada puasa itu ialah bahawa syaitan-syaitan yang jahat dan durjana dirantaikan (ditahan), akibat daripadanya maksiat-maksiat akan berkurangan. Seseorang mungkin mengatakan bahawa disebabkan keinginan yang besar untuk melakukan ibadah di dalam bulan Ramadhan yang dirahmati ini, syaitan akan mencuba segiat-giatnya guna memesongkan orang-orang yang beriman daripada jalan mereka.

Ini bukanlah demikian halnya. Sebaliknya kita dapati banyak sekali maksiat-maksiat telah berkurangan. Berapa ramaikah pemabuk-pemabuk yang tidak berani pun meminum arak  kerana berkat rahmat daripada Ramadhan yang mulia ini? Berapa ramaikah pendosa yang lain yang berjaya meninggalkan maksiat kerana berkatnya bulan mulia ini? Satu soalan mungkin dibangkitkan di sini, bahawa sungguhpun syaitan itu dirantaikan, bagaimana pula halnya dengan maksiat-maksiat yang masih lagi kita dapat lihat dilakukan walaupun di dalam darjah atau peratus yang berkurangan?

Jawapan kita ialah bahawa maksiat itu bukanlah semestinya disebabkan syaitan. Setelah sebelas bulan menjalani hidup mentaati kehendak-kehendak syaitan serta keinginan-keinginannya serta nafsu sendiri dan juga kerana perlakukan perbuatan-perbuatan yang dibisikkannya, maka sifat semulajadi yang kedua kepada kita bagi melakukannya di luar ataupun di dalam Ramadhan. Di atas alasan inilah kita dapati mereka-mereka yang biasa melakukan perbuatan-perbuatan maksiat tadi masih melakukannya di dalam bulan Ramadhan. Dengan demikian walaupun syaitan-syaitan itu dirantaikan, namun pengaruh dan hasutannya terhadap kita masih tetap kuat dan melekat pada diri kita dengan kehendak-kehendak kita sendiri maka kita pun terdorong mengikuti jalan dan kebiasaannya. 

Jawaban yang lain kepada soalan itu ialah Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa: "Bila seseorang itu melakukan dosa, satu titik hitam akan terlekat dihatinya. Bila dia bertaubat dengan ikhlas ianya dihapuskan, jika tidak ianya tetap kekal di hati. Bila dia membuat dosa lagi, titik yang hitam lain pula akan terlekat sehinggalah hatinya menjadi sehitam-hitamnya. Dengan ini tidak ada kebaikan yang dapat memasuki ke dalam hatinya."

Allah juga berfirman di dalam al Qur'an: "Sesekali tidak, bahkan hati-hati mereka adalah mempunyai kekotoran (penyakit)." Iaitu hati-hati mereka telah sama sekali menjadi karat. Di dalam keadaan inilah hati-hati ini mempunyai dorongan atau daya tarikan semulajadi terhadap perlakuan dosa. Inilah sebabnya ramai dikalangan kita tidak sedikitpun merasa gentar melakukan dosa-dosa tetapi bila berhadapan dengan maksiat-maksiat yang lain yang sama besarnya; hati mereka menolaknya. Umpamanyalah jikalau pemabuk seandainya disuruh memakan daging babi akan berasa jijik terhadapnya. Sedangkan kedua-dua dosa itu sama saja.

Begitu jugalah bila saja maksiat-maksiat dilakukan di luar Ramadhan, hati-hati akan menjadi gelap kerananya, yang akibatnya dosa-dosa ini masih dilakukan walaupun tidak ada godaan dan bisikan syaitan.

Fadhilat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).



Tiada ulasan:

Catat Ulasan