Selasar Si Fakir

kliklah di sini untuk terus menghidupkan blog ini

Catatan Popular

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Cari Blog Ini

Ketahui Pagerank Blog Anda

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

17 Julai 2013

Kelebihan Tarawih Malam Kesembilan dan Tazkirah


Rasulullah SAW ada menyebut bahawa bahagian pertama pada Ramadhan itu adalah sebagai kedatangan rahmat yang bermaksud nikmat Allah SWT itu adalah bersama-sama dengan orang-orang yang beriman. Orang-orang yang mensyukuri nikmat Allah itu akan mendapat ganjaran yang lebih besar. Allah telah berfirman yang bermaksud: “Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azabKu sangat pedih.”(QS. 14:7)

Pada bahagian kedua Ramadhan itu, keampunan pun akan dicurahkan sebagai ganjaran kepada puasa yang dilakukan dengan penuh kualiti pada bahagian pertama. Bahagian terakhir dari Ramadhan itu pula terdapat kebebasan daripada kemasukan ke dalam neraka Jahannam. Bulan Ramadhan ini terbahagi kepada tiga bahagian kerana manusia kebiasaannya terbahagi pula kepada tiga jenis yang berlainan. Pertamanya orang-orang yang tidak menanggung bebanan dosa-dosa. Kepada mereka ini pada permulaan bulan Ramadhan lagi rahmat dan nikmat-nikmat Allah mencurah dan turun. 

Jenis yang kedua ialah mereka-mereka yang mempunyai bebanan dosa-dosa yang tidak begitu berat. Keampunan akan turun kepada mereka setelah satu pertiga daripada Ramadhan berlalu. Dan jenis yang ketiganya pula terdapat pendosa-pendosa sejati dan tegar. Kepada mereka ini keampunan diturunkan setelah menjalani puasa yang berkualiti pada seluruh bahagian daripada ramadhan itu. Di sini terbuktilah bahawa Allah itu benar-benar Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Dan Allah SWT itu Maha Mengetahui!

Fadhilat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan